Baltijos aviacijos žinių suvestinė - 43 suvestinė

Baltijos aviacijos žinių suvestinė
(2025 m. spalio 20–26 d.)

LIETUVA

Oro transportas

Praėjusią savaitę Lietuvos oro erdvėje du kartus fiksuoti oro eismo sutrikdymai dėl iš Baltarusijos paleistų balionų, kurie privertė laikinai stabdyti Vilniaus oro uosto veiklą.

  • Spalio 21 d. vakare ir spalio 24 d. rytą iš Baltarusijos teritorijos į Lietuvos oro erdvę įskriejo keliolika objektų, iš pradžių įvardytų kaip meteorologiniai balionai, tačiau dalis jų gabeno kontrabandinių cigarečių krovinius.

  • Vilniaus oro uostas abu kartus buvo laikinai uždarytas – pirmą kartą apie 3 val., antrą kartą apie 1,5 val.; kai kurie skrydžiai nukreipti į Kauną.

  • Bendrai nukentėjo apie 30 skrydžių ir daugiau nei 4 000 keleivių.

  • Lietuvos kariuomenė bei Oro gynybos batalionas įtraukti į stebėjimą; saugumo tarnybos tai įvardijo kaip hibridinę provokaciją prieš NATO oro erdvę.

Kodėl svarbu: šie įvykiai atskleidžia, kad net civilinės aviacijos infrastruktūra tampa netiesioginiu geopolitinių veiksmų taikiniu. Incidentai paskatino peržiūrėti oro erdvės stebėjimo protokolus ir krizių valdymo planus.

Oro uostai

  • Kauno oro uostas laikinai perėmė dalį Vilniaus srauto, parodydamas veiklos lankstumą ir infrastruktūros atsparumą.

  • Palangos oro uostas ruošiasi žiemos sezonui – perorganizuojamas reisų tvarkaraštis, derinami techninės priežiūros darbai.

Oro bendrovės

  • Lietuvos oro bendrovės praneša, kad skrydžių grafikai dėl balionų incidentų buvo minimaliai paveikti, o kompensacijų tvarka keleiviams pritaikyta pagal ES 261 reglamentą.

  • Keleivių srautai spalio mėnesį viršija praėjusių metų rodiklius, nepaisant laikinų trikdžių.


LATVIJA

Oro transportas

  • Rygos oro uostas (RIX) paskelbė žiemos sezono pradžią: reguliarius skrydžius į daugiau nei 70 krypčių 35 šalyse.

  • Prie oro uosto tinklo prisijungė dvi naujos oro linijos – FlyDubai ir Scandinavian Airlines (SAS).

  • Didžiausias vežėjas airBaltic plečia tvarkaraštį, įtraukiant naujas kryptis – Faro, Porto, Piza, Tel Avivas, taip pat didinant dažnius į Amsterdamą, Berlyną, Romą ir Dubajų.

Kodėl svarbu: Rygos oro uostas išlaiko Baltijos aviacijos lyderio poziciją, pritraukdamas naujus partnerius ir užtikrindamas plačiausią jungiamumą regione.


ESTIJA

Oro transportas

  • Estijos gynybos pajėgos pranešė apie dar vieną Rusijos karinio orlaivio įskridimą į Estijos oro erdvę, netoli Narvos.

  • Incidentas truko kelias minutes, tačiau tai jau trečias atvejis per šį pusmetį, stiprinantis NATO oro policijos budrumą Šiaurės Baltijos zonoje.

Oro uostai

  • Talino oro uostas fiksavo 11 % keleivių srautų augimą, o terminale vyksta modernizacijos darbai, siekiant padidinti pralaidumą prieš 2026 m. vasaros sezoną.

Oro bendrovės

  • Estijos aviacijos sektorius planuoja naujus jungimus su Azijos rinka – svarstomi maršrutai į Seulą ir Osaką per partnerystes su Azijos vežėjais.


🌍 Pasaulinės tendencijos

  • JAV FAA fiksavo didelį oro eismo valdytojų trūkumą, dėl kurio keli oro uostai (tarp jų Los Angeles) trumpam stabdė skrydžius.

  • Riyadh Air iš Saudo Arabijos surengė pirmąjį skrydį į Londoną – žingsnis šalies „Vision 2030“ programos link.

  • Krovinių aviacijos incidentas Honkonge (Emirates SkyCargo) atskleidė saugumo spragas žemės operacijose.


📌 Implicacijos Baltijos regionui

  • Lietuva, Latvija ir Estija turi stiprinti oro erdvės stebėjimo sistemas, ypač pasienio ruožuose su autoritarinėmis valstybėmis.

  • Reikia užtikrinti atsarginį oro uostų pajėgumą, kad būtų galima perkelti srautus force majeure atvejais (kaip Kauno oro uosto pavyzdys).

  • Regioniniai vežėjai turi naudotis susidarančiu langų efektu – išnaudoti Rygos ir Talino augimą ir stiprinti jungiamumą iš Vilniaus po incidentų stabilizavimosi.