„Embraer“ ruošiasi gaminti naujo dizaino turbopropelerinį regioninį lėktuvą

Brazilijos lėktuvų gamintojas „Embraer“ parodė savo būsimo turbopropelerinio lėktuvo eskizą. Naujas „De Havilland Canada Dash 8“ ir ATR 72 konkurentas atrodo visiškai kitaip nei buvo galima tikėtis. Kodėl savo turbopropelerinio orlaivio variklius „Embraer“ įkurdino prie lėktuvo uodegos?

Brazilijos „Embraer“ apie naują regioninį turbopropelerinį lėktuvą kalba nuo 2018 metų. Propeleriai orą plakantys lėktuvai turi nemažai privalumų. Jiems nereikia labai ilgų takų, todėl jie gali skraidyti į nedideles salas ar miestuose esančius oro uostus. Be to, turbopropeleriniai lėktuvai pasižymi žemesnėmis degalų sąnaudomis ir mažesne aplinkos tarša, o šiais laikais šie privalumai yra beprotiškai svarbūs. Galiausiai, tokie lėktuvai yra lengvai pritaikomi ir specialioms reikmėms - juos galima lengvai paversti patruliniais pakrančių stebėjimo, medicininės evakuacijos ar VIP lėktuvais.

Pirmoji iliustracija ypatingų dizaino savybių nežadėjo. („Embraer“ nuotrauka)

Prieš porą metų „Embraer“ parodė ir kompiuterinį eskizą, prognozuojantį, kaip galėtų atrodyti naujas braziliškas regioninis turbopropelerinis lėktuvas. Žemasparnio lėktuvo koncepcija turėjo T formos uodegą ir didelius langus, bet labai išskirtinių savybių nebuvo matyti. Tačiau šį mėnesį parodytas eskizas yra kardinaliai kitoks.

„Embraer“ ketina turbopropelerinius variklius sumontuoti lėktuvo gale ir tai iš tikrųjų yra netikėta idėja. Ne vienas lėktuvas šioje vietoje nešiojo turboventiliatorinius variklius - galime prisiminti „Embraer“ kadaise gamintą ERJ šeimą ar nuo pernai nebegaminamą „Bombardier CRJ“.  Taip „Embraer“ spręs porą turbopropelerinių lėktuvų problemų.

Tie greta fiuzeliažo besimalantys propeleriai iš tikrųjų yra didelis triukšmo šaltinis. Dėl to „Bombardier“ į savo „Dash 8“ įdiegė aktyvią triukšmo slopinimo sistemą. Tuo tarpu „Embraer“ varikliai bus gale, toliau nuo keleivių ausų. Skrendant didžioji triukšmo dalis tiesiog liks už lėktuvo uodegos, todėl salone bus tyliau. Tiesą sakant, tai yra viena iš priežasčių, kodėl daug privačių verslo klasės lėktuvų turi gale sumontuotus variklius.
 

Turbopropelerinio „Embraer“ varikliai bus prie uodegos. (Gamintojo nuotrauka)

Mažesnis triukšmas leis „Embraer“ naudoti mažiau garso izoliacijos, todėl salone ir ypač bagažo lentynose bus šiek tiek daugiau vietos. Vyresnysis „Embraer“ viceprezidentas Luisas Carlosas pabrėžia, kad didžiausios dabartinių turbopropelerinių lėktuvų problemos yra triukšmas ir erdvė salone - naujas lėktuvas visą tai išspręstų.

Turbopropelerinio „Embraer“ salone tilps 70-90 žmonių. Kadangi naujo lėktuvo kūrimui bus panaudotas „E-Jet“ fiuzeliažo planas, kiekvienoje salono pusėje bus po 2 sėdynių eiles. Tai reiškia, kad niekam neteks kentėti sėdint vidurinėje sėdynėje. Tuo tarpu oro linijos galės džiaugtis 20 % mažesnėmis degalų sąnaudomis, lyginant su turboventiliatoriniais lėktuvais, 20 % mažesnėmis emisijomis ir žymiai mažesniais išlaikymo kaštais. Tiesa, naują lėktuvą pamatysime dar ne greitai - būtų naivu jo tikėtis prieš 2027-uosius.

Konkurentai

„De Havilland Canada Dash 8“ yra vienas iš populiariausių turbopropelerinių lėktuvų pasaulyje. (Md Shaifuzzaman Ayon, Wikimedia)

„De Havilland Canada Dash 8“ ir ATR 72 yra populiariausi tokio dydžio regioniniai turbopropeleriniai lėktuvai. Jie yra skirtingi, bet dirba panašius darbus. „Dash 8 Q400“ salone gali susėsti iki 90 keleivių (įprastai montuojamos 82 vietos), o ATR 72-600 gali gabenti 68-78 keleivius (įprastai talpina 70).

Kinijoje šiuo metu aktyviai kuriamas turbopropelerinis „Xian MA700“ irgi talpins apie 70 keleivių. Anksčiau buvo planuojama, kad MA700 pirmam skrydžiui pakils dar 2019 metais, bet lėktuvas vis dar yra bandomas ant žemės. Nors dauguma MA700 liks Kinijoje, užsakymus pateikė ir kai kurių kitų šalių oro bendrovės - naujas regioninis orlaivis dirbs ir Nepalo, Jungtinių Arabų Emyratų, Saudo Arabijos bei Pietų Afrikos Respublikos oro linijose.

Nors rusiškas „Iljušin Il-114“ pirmam skrydžiui pakilo dar 1990 metais, tuomet jo gamyba didesnių apimčių nepasiekė. Visgi, 2016 metais atsirado planų atnaujinti „Il-114“ ir netrukus jie virto darbais. 2020-ųjų gruodžio 16 dieną atnaujintas „Il-114-300“ pakilo pirmajam skrydžiui su „Klimov TV7-117ST-01“ varikliais. Šis lėktuvas galės gabenti 52-68 keleivius. Tiesa, didesniu tarptautinės rinkos žaidėju jis tikrai netaps ir greičiausiai dirbs tik Rusijoje.

Iš tikrųjų, be „Dash 8“ ir ATR 72, naujas turbopropelerinis „Embraer“ praktiškai neturėtų konkurentų. Jei naujas „Embraer“ lėktuvas iš tikrųjų pasižymės aukščiau išvardintais privalumais, jis taps viliojančiu pirkiniu ir Europoje, ir Šiaurės Amerikoje, ir, greičiausiai, kituose regionuose. Nors modernizuotas ATR 72-600 pirmam skrydžiui pakilo tik 2009 metais, ATR 72 vis tiek yra devintojo dešimtmečio dizainas. „Dash 8“ istorija panaši - „Q400 NextGen“ versija gaminama nuo 2008 metų, bet pats lėktuvo modelis yra gaminamas nuo 1983-iųjų (net ir Q400 versija pakilo dar  1998 metai). Inovatyvus „Embraer“ dizainas gali tapti rimtu konkurenciniu pranašumu. Bet ar yra dėl ko konkuruoti?

Istorinį vardą atgaivinusi „De Havilland Canada“ bendrovė COVID-19 pandemijos įkarštyje turėjo laikinai stabdyti „Dash 8“ gamybą. Tai buvo padaryta ne rūpinantis darbuotojų saugumu ar įvykus kokiems nors protrūkiams - tiesiog nebeliko užsakymų. Pigesnis ATR 72 džiaugiasi didesne sėkme, bet užsakymai upėmis neplaukia ir jam. Turboventiliatoriniai regioniniai lėktuvai, tokie kaip pačios „Embraer“ siūloma „E-Jet“ šeima, turi savų privalumų - jie keliauja toliau ir greičiau, o jų variklių priežiūros kaštai yra žemesni. Mažiausi „E-Jet“ šeimos orlaiviai talpina 66-90 keleivių. Taigi, naujas turbopropelerinis „Embraer“ turės siūlyti kažką, ko negali pasiūlyti turboventiliatorinis „E-Jet“. Turbopropeleriniai regioniniai lėktuvai gali kilti nuo trumpesnių takų ir pasižymi žemesnėmis degalų sąnaudomis, bet ar niša rinkoje naujam lėktuvui bus pakankamai plati? Ar turbopropelerinis „Embraer“ įsispraus kažkur tarp „Dash 8“ ir ATR 72 bei „E-Jet“ ir A220? Pamatysime po kelerių metų.