Zenono Brazausko taurė prilygo čempionatui – susirinko gausiausias būrys patyrusių sklandytojų

Liepos 5 dieną Paluknio aerodrome pasibaigė savaitę vykusi Zenono Brazausko taurė, joje dalyvavo net 26 sklandytojai. Taurę iškovojo Linas Miežlaiškis, o antrąja ir trečiąja vietomis pasidalijo Marius Pluščauskas ir Darius Gudžiūnas.

Po COVID-19 karantino, itin pasiilgę oro kautynių ir skriejimų, laisvės danguje, į varžybas Paluknio aerodrome pirmą kartą taip gausiai susirinko dalyviai. Tad Z. Brazausko taurė paaugo ir prestižo prasme, ir dalyvių skaičiumi.

Tai, kad mūsų, sklandytojų, šiemet taip gausiai susirinko, vertinu kaip Z. Brazausko idėjų tęsinį. 

Varžybas inicijavo anūkas senelio darbams atminti

Šiemet taurė vyko jau 12 kartą. Varžybos yra dedikuotos garsiam sklandytojui Zenonui Brazauskui atminti. Paskyręs gyvenimą aviacijai, šis sklandytojas padėjo pamatus dabartiniam Vilniaus aeroklubui, statė aerodromo infrastruktūrą, šalia sostinės per keletą dešimtmečių susiformavo stipri aviacinė bendruomenė – lakūnai, technikai, instruktoriai. Meilę dangui, aviacijai paveldėjęs anūkas lakūnas, pilotų mokyklos įkūrėjas Tomas Kuzmickas yra Z. Brazausko taurės iniciatorius ir pagrindinio prizo – specialiai kasmet gaminamos meniškos taurės – steigėjas.

„Ne tik organizuoju, bet ir pats dalyvauju varžybose, nes tai pati geriausia forma prisiminti senelio darbus, papasakoti apie juos kitiems ir išreikšti pagarbą, atminti. Tai, kad mūsų, sklandytojų, šiemet taip gausiai susirinko, vertinu kaip Z. Brazausko idėjų tęsinį. Sklandymas gyvuoja, pilotai nori skraidyti, o varžybos visada kelia ūpą ir leidžia kaupti vertingą skraidymų patirtį“, – sakė Tomas Kuzmickas, pasidžiaugdamas šilta varžybų atmosfera.

T. Kuzmickas senelio vardo taurę yra laimėjęs lygiai prieš 10 metų – 2010-aisiais. Šiemet Tomas rezultatų lentelėje įsitaisė 9 eilutėje.

Tarp dalyvių – ir viena moteris

Šiemet, be vilniečių, atvyko sportininkai iš Panevėžio, Šilutės, Pociūnų aerodromų. Tiesa, tarp dalyvių tik viena moteris – Edita Skalskienė, 2012 metais įsirašiusi į biografiją Z. Brazausko taurės laimėtojos titulą.

Tokią dalyvių gausą, net 26 dalyviai, nulėmė ir tai, kad oro bendrovėse dirbantys lakūnai dėl COVID viruso padarinių turėjo retą galimybę vasarą daugiau laiko skirti sportui.

Birželio pabaigos dienomis ir liepos pradžioje orai buvo permainingi, vasariški lietaus ir vėjų kaprizai ne visada buvo draugingi, todėl dvi dienas į orą ilgasparniai nekilo.

Vilniaus aeroklubo vadovė ir varžybų direktorė Dalia Vainienė papasakojo, kad ne visada meteorologinės prognozės yra tikslios ir vien jomis pasikliauti nereikia, kartais nulemia vizualūs stebėjimai. 

Varžybų visų pratimų rezultatus susumavus, paaiškėjo, kad laimėjo tikrai stipriausieji, gerai skraidantys sportininkai

„Varžybų užduotys nebuvo labai sunkios. Trumpai tariant, reikėjo skrieti ore ne mažiau dvi valandas ir stengtis nuskristi kuo ilgesnį atstumą. Visi startavo ir finišavo Paluknio aerodrome, o maršrutai driekėsi link Pociūnų, Lenkijos pusėn. Atlikti 7 pratimai. 

Įsiminė netiksli meteorologinė prognozė, kai vieną dieną norėjome atšaukti startą, bet jaunimas primygtinai siūlė išlaukti gero oro, ir netikėtai oras tikrai pagerėjo, o visiems startavus ir visai pasitaisė, todėl „nurašyta“ diena tapo sportine. Varžybų visų pratimų rezultatus susumavus, paaiškėjo, kad laimėjo tikrai stipriausieji, gerai skraidantys sportininkai“, – sakė D. Vainienė.

Kaip taisyklė, varžybų nematomieji kariai yra teisėjas (šį kartą tai Vidas Beržinskas) ir didelis būrys pagalbininkų, o sklandymo varžybose svarbi funkcija tenka buksyruotojams, pilotams, kurie lėktuvais iškelia į padangę prikabintus sklandytuvus. Sklandytojas ore nusprendžia, kokiame aukštyje atsikabinti nuo lėktuvo, tarp 300-600 metrų, bet ne aukščiau negu 600 metrų aukštyje.

Buksyruotojai turi turėti sklandytuvo ištempimo į orą patirtį, vis populiarėja sklandytuvų išvilkimas ultralengvaisiais orlaiviais („Dynamic“, „Bristell“) ar kitais orlaiviais (Paluknyje – „Gavron“,), kurie keičia ilgametes bitutes „wilgas“. Norisi paminėti buksyruotojų pavardes – tai Ernestas Ambrazas, Tomaš Blaževič ir Leonas Blaževič, Kęstas Pakarklis, Tomas Kuzmickas, Andrius Masiulis, Žilvinas Lidžius. Jų indėlis į varžybų sėkmę neabejotinas.

Varžybos – tai ne vien sportas. Jau tradicija, kad varžybų dienomis aerodromas užsipildo ne tik sklandytojais, bet ir jų šeimomis, tad nestinga čia ir mažų vaikų krykštavimo, ir šunų uodegų vizginimo, nuo pat ryto iki vakaro vyksta didelės šeimos gyvenimas, su smagiais vakaro pokalbiais.

Čempionas: „Kiekvieną dieną reikėjo stengtis...“

Pakalbinome čempioną Liną Miežlaiškį. Jo, sklandytojo biografijoje nuo 2000 metų, Z. Brazausko taurė įsirašo trečią kartą, prieš dvejus metus šiose varžybose jis pasipuošė sidabro medaliu. Linas trumpame apibendrinime pasidžiaugė ir savo pergale, ir pabrėžė, kad jam svarbi yra ir jo kolegos – Ginto Zubės pergalė tuo pačiu metu vykusiame Slovėnijos atvirame nacionaliniame čempionate, kur lietuvis nepaliko jokių šansų vietiniams pilotams.

Kiekvieną dieną reikėjo stengtis ir skristi kaip įmanoma geriausiai.

„Z. Brazausko varžybos buvo aukšto lygio, prilygo nacionaliniam čempionatui, nes susirinko išties stiprūs sportininkai. Pergalę vertinu kaip pergalę, jai buvo ruoštasi. Visų pirma labai patiko tai, kad kova tęsėsi iki pat paskutinės dienos, įtampa ir mažas taškų skirtumas tarp geriausių penkių sklandytojų išlaikė intrigą iki galo. Kiekvieną dieną reikėjo stengtis ir skristi kaip įmanoma geriausiai. Paskutinės dienos pergalę ir išsiveržimą į priekį lėmė tinkamas taktikos pasirinkimas, vertinant artimiausių varžovų poziciją bendroje įskaitoje. Pagal tai rinkausi starto laiką, kuris sutapo su palankiausiomis meteorologinėmis sąlygomis“, – po varžybų sakė L. Miežlaiškis.

Taurę įteikė steigėjas Tomas Kuzmickas

Medalius Z. Brazausko taurės laimėtojams varžybų uždarymo ceremonijoje įteikė Lietuvos aeroklubo prezidentė Eglė Paužuolienė, LR Seimo Jaunimo ir sporto reikalų komisijos pirmininko patarėjas Renatas Mizeras, Paluknio seniūnijos seniūnė Jolanta Gardžiulienė. Nugalėtojo taurę įteikė jos steigėjas Tomas Kuzmickas.

Na, o smalsiems siūlome įsidėmėti ir kitų sklandytojų pavardes, kurie dalyvavo šiose varžybose. Tad lentelė atrodė taip, pirmasis dešimtukas: Linas Miežlaiškis (Kaunas), Marius Pluščauskas (Vilnius, sklandytuvas „Ventus 2“), Darius Gudžiūnas (Vilnius, sklandytuvas „ASW 20“), Kęstutis Jurkštas (Šilutė), Ignas Bitinaitis (Kaunas), Andrius Tamulėnas (Vilnius), Vidas Beržinskas (Vilnius), Karolis Mikalauskas (Vilnius), Tomas Kuzmickas (Vilnius), Vladas Motūza (Kaunas). Antrojo dešimtuko rikiuotė: Mindaugas Žaliukas (Kaunas), Adomas Grabskis (Pociūnai), Rokas Jonaitis (Kaunas), Domas Žostautas (Vilnius), Gintas Burnorius (Panevėžys), Edita Skalskienė (Kaunas), Jurgis Kazlauskas (Vilnius), Vytautas Paulauskas (Kaunas), Gintaras Makauskas (Vilnius), Algirdas Šimoliūnas (Vilnius). Už jų dar keletas, tarp jų ir patyrę sklandytojai, kuriems fortūna pagailėjo karūnų – Remigijus Dirsė (Vilnius), Andrej Lebedev (Vilnius), Sakalas Uždavinys (Vilnius), Eduardas Jurkoit (Vilnius), Antanas Marčiukaitis (Kaunas), Agnius Paradnikas (Vilnius).

Štai visi Z. Brazausko taurės laimėtojai nuo 2009 metų: Mindaugas Žaliukas (2009, sklandytuvas „LAK-19“, ZM), Tomas Kuzmickas (2010, „Jantar St.3“, BG), Vladas Motūza (2011, „Discus 2a“, FL), Edita Skalskienė (2012, „Jantar St.3“, JI), Marius Pluščauskas (2013, „LS4“, KR), Artūras Klimašauskas (2014, „LS6“, HX), Vladas Motūza (2015, „Discus 2a“, FL), Joris Vainius (2016, „LAK-19“, ZM), Gintas Zubė (2017, „Ventus 2a“, XY), Vladas Motūza (2018, „Discus 2a“, FL), Mindaugas Žaliukas (2019, „HPH304CZ“, MZ), Linas Miežlaiškis (2020, „LS 3a“, S3).