„Rolls-Royce“ nusitaikė į greičiausio elektrinio lėktuvo rekordą – ACCEL kils jau kitais metais

Kaip ant žemės, taip ir danguje. Šiuo metu elektromobilių ir net elektrinių sunkvežimių kūrimas yra intensyvus kaip niekad, tačiau dar prireiks šiek tiek laiko, kol elektriniai lėktuvai pasieks panašų populiarumo lygį. Kita vertus, pavieniai projektai jau dabar daro didžiulį įspūdį ir tarsi nurodo, ko bus galima tikėtis ateityje.

Štai garsus lėktuvų variklių gamintojas „Rolls-Royce“ neseniai paskelbė, kad ketina sukurti patį greičiausią pasaulyje elektrinį lėktuvą, kuris tiesiog į šipulius sudaužys dabar gyvuojantį rekordą. „Rolls-Royce“ vardas yra girdėtas net tiems, kurie aviacija nesidomi, tačiau lėktuvų variklius ir prabangius automobilius iš tikrųjų gamina dvi visiškai skirtingos kompanijos, kurios dalijasi tik bendru vardu. „Rolls-Royce“ variklius nešioja patys įvairiausi orlaiviai – nuo „Bell-Boeing V-22 Osprey“ sraigtasparnio iki „Airbus A380“ superlainerio. „Rolls-Royce“ vieta rinkoje yra pakankamai solidi, tačiau inžinerinė kompanija žvilgsnį jau tvirtai nukreipė į ateitį, kurioje matomi elektriniai lėktuvai.

Šiuo metu rekordas priklauso „Extra 330LE“ lėktuvui, kuris 2017-ųjų kovą pasiekė 337,5 km/val. greitį, o kiek vėliau tais pačiais metais įsibėgėjo iki 343 km/val. „Rolls-Royce“ ambicingai teigia, kad ACCEL skris 483 km/val. greičiu.

Taikiklyje – elektrinių lėktuvų greičio rekordas

Šių metų pradžioje „Rolls-Royce“ paskelbė planus sukurti greičio rekordus daužysiantį elektrinį lėktuvą ACCEL. Šis vardas, beje, yra ne šiaip gražiai skambantis žodis. ACCEL sudarančios raidės paimtos iš programos šūkio Accelerating the Electrification of Flight (laisvas vertimas – spartinant skrydžių elektrifikaciją). ACCEL bus kuriamas su Jungtinės Karalystės Vyriausybės skirtu finansavimu ir dviejų kitų britų firmų, YASA ir „Electroflight“, inžinierių pagalba.

ACCEL iš esmės kuriamas vienam tikslui – pagerinti elektrinių orlaivių greičio rekordą. Šiuo metu rekordas priklauso „Extra 330LE“ lėktuvui, kuris 2017-ųjų kovą pasiekė 337,5 km/val. greitį, o kiek vėliau tais pačiais metais įsibėgėjo iki 343 km/val.  „Rolls-Royce“ ambicingai teigia, kad ACCEL skris 483 km/val. greičiu. Kitaip tariant, ACCEL turėtų tiesiog nupūsti ir taip gana įspūdingą ir visai neseną „Extra 330LE“ pasiekimą.

„Extra 330LE“ naudojo tuo metu pažangiausią „Siemens“ elektros sistemą. Pirmasis rekordas, kuris galioja iki šiol, buvo pasiektas lėktuvui nesveriant nei tūkstančio kilogramų. Antrasis – jau peržengus vienos tonos ribą. „Extra 330LE“ buvo sukurtas bendradarbiaujant su „Airbus“ ir pats savaime yra įspūdingas lėktuvas, kuris gali tapti žingsniu siekiant dar įspūdingesnių aviacinių pasiekimų.

Kol kas greičio elektrinio lėktuvo rekordai priklauso akrobatiniam „Extra 330LE“, tačiau ta pati elektros jėgainė buvo bandoma ir dviviečiame lėktuve. „Extra 330LE“ sėkmės paslaptis – vos 50 kg sveriantis „Siemens“ variklis, išvystantis 260 kW galią. Taigi, „Rolls-Royce ACCEL“ ruošiasi sunaikinti rekordą, kuris priklauso labai pažangiam lėktuvui.

Ko tikimasi iš naujojo lėktuvo?

Elektrinių lėktuvų greitis yra stipriai ribojamas pačios technologijos pobūdžio. Norint ženkliai padidinti maksimalų skrydžio greitį, lėktuvui reikia daugiau galios, o tai reiškia, kad reikia talpesnių baterijų, kurios sveria labai daug. Taip galima įsivelti į nesibaigiantį elektrinės agonijos ratą – greitesniam lėktuvui reikia didesnių baterijų, bet didesnės baterijos neleidžia greičiau skristi, nes yra sunkios. Tačiau „Rolls-Royce“ teigia, kad per porą metų baterijų technologijos pakankamai patobulėjo, kad pavyktų pasiekti naują rekordą.

ACCEL galės ne tik pasiekti 480 km/val. greitį, bet ir nuskristi kiek didesnį nei 320 km atstumą. Aišku, tik ne to paties skrydžio metu – skrydis maksimaliu greičiu gerokai sutrumpins galimą skrydžio nuotolį. Skrydžio nuotolį riboja baterijų talpa, tačiau galbūt jau atkreipėte dėmesį į tai, kad 320 km yra apytikslis atstumas tarp Londono ir Paryžiaus. Apie tai savo pranešime užsiminė ir „Rolls-Royce“, todėl po visų greičio rekordų bandymų galbūt ACCEL susiruoš ir į ilgesnę tarptautinę kelionę.

Naujasis aparatas yra kuriamas kaip eksperimentinis orlaivis. Apie serijinę jo gamybą nesvarstoma, jis iš tiesų bus naudojamas eksperimentams. Šių bandymų metu didžiausias dėmesys bus skiriamas baterijų ir elektros variklio tarnavimo laikui bei darbui skirtingame aukštyje, lėktuvą veikiant vis didesnėms apkrovoms. Reikėtų nepamiršti, kad ACCEL bus akrobatinis lėktuvas.

Užapvalinti atgal riesti sparnų bei uodegos stabilizatorių galai sumažins oro pasipriešinimą, tačiau ir dizaino prasme atrodo labai gražiai.

Klasikinis dizainas slėps pažangiausias technologijas

„Rolls-Royce“ jau parodė skaitmeninį ACCEL eskizą, kuris iliustruoja ir šį straipsnį. Įdomu tai, kad orlaivio kūrėjai pasirinko klasikinio akrobatinio lėktuvo dizainą – lėktuvas neatrodo tarsi nužengęs iš ateities, nes ne dizainas, o technologijos yra svarbiausia. Piloto kabina bus už sparnų, todėl ACCEL turės gana ilgą nosį ir, savaime aišku, bus labai aerodinamiškas. ACCEL sparnų mojis sieks 7,3 metrus, o lėktuvo ilgis – vos daugiau nei 7,01 m. 

Visos baterijos bei elektros varikliai bus ACCEL nosyje – visi varantieji įrenginiai įsitaisys priešais kabiną. „Rolls-Royce“ pasirinko trijų galingų elektros variklių kombinaciją. Už šių variklių bus sumontuotas didelis akumuliatorius, kurį sudarys 6000 celių. Baterijos turės aktyvią aušinimo sistemą, kurios tikrai prireiks siekiant įspūdingo rekordo. Kaistančios baterijos yra viena iš priežasčių, kodėl šiuo metu skeptiškai žiūrima ir į būsimus sportinius elektromobilius. Tačiau „Rolls-Royce“ tikina, kad perkaitimas ACCEL negresia ir lėktuvas galės saugiai skraidyti ilgą laiką. Elektros varikliai gali kurti maždaug 373 pastovios galios kilovatus, tačiau kartu visa elektros sistema išvystys 750 kW.

Elektros varikliai 2400 apsisukimų per minutę greičiu suks trijų menčių propelerį, kuris turi dailų smailų aptaką. Užapvalinti atgal riesti sparnų bei uodegos stabilizatorių galai sumažins oro pasipriešinimą, tačiau ir dizaino prasme atrodo labai gražiai. ACCEL bus pagamintas iš kompozitinių medžiagų, kaip ir įprasta tokio tipo lėktuvams. Pati bazė nėra unikali – kaip ACCEL pagrindas bus naudojamas lenktyninis lėktuvas.

Piloto darbo vieta taip pat nėra kuo nors labai išskirtinė. Galbūt tik tarp prietaisų esantys naudojamos ir maksimalios galios indikatoriai sulauks šiek tiek daugiau dėmesio. Įdomu tai, kad „Rolls-Royce“ kol kas neatskleidžia ACCEL svorio. Gali būti, kad jo tiesiog nežino, nes šio lėktuvo kūrimas dar yra pradinėse stadijose. Visgi tikriausiai galima prognozuoti, kad „Rolls-Royce“ kūrinys svers šiek tiek daugiau nei toną.

Ką reikštų ACCEL pasiekimas ir kas toliau?

„Rolls-Royce“ užtikrintai teigia, kad elektrinis ACCEL pakils jau kitais metais. Tikslesnė data nėra atskleidžiama, todėl kompanija turi gražaus laiko pasiruošti pirmajam skrydžiui ir netrukus po jo įvyksiančiam rekordinio greičio išvystymo bandymui. Turint omenyje „Rolls-Royce“ patirtį ir projektui skirtas gausias inžinierių pajėgas, galima neabejoti, kad ACCEL rekordą pasieks. Laikysime kumščius.

Tačiau kartu įdomu pagalvoti ir apie tai, ką šis rekordas reiškia aviacijai. Tai, kad baterijų energija varomas lėktuvas yra įmanomas, įrodinėti jau nebereikia. Ir tai, kad tokie lėktuvai gali būti greiti, mes žinome. Tačiau stiprėjantis „Rolls-Royce“ įsitraukimas į naujos kartos elektrinę aviaciją rodo, kad bus ieškoma būdų šioms technologijoms suteikti praktiškumo. Jau vien ACCEL pavadinimas rodo, kad „Rolls-Royce“ nori skatinti elektrifikaciją, todėl lygiai taip, kaip laukiame būsimo rekordo, lauksime ir to, kas seks po jo. Galbūt tai bus koks keturvietis lėktuvas, galbūt – didesnis regioninis laineris, o gal tik dar greitesnis elektrinis orlaivis.