Pokyčiai Aleksote

Visų mylimas S. Dariaus ir S. Girėno aerodromas šiemet pagaliau gali džiaugtis ilgai laukta nauja kilimo ir tūpimo tako danga. Tačiau ne visi pasikeitimai džiugina lakūnus. VšĮ „S. Dariaus ir S. Girėno aerodromas“ valdybos sprendimu nuo šio sezono pradžios virš Aleksoto ribojami akrobatinių lėktuvų skrydžiai.

2015 m. gruodžio mėn. 31 d. Kauno miesto savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu buvo patvirtinti nauji VšĮ „S.Dariaus ir S.Girėno aerodromas“ įstatai ir 4 metų laikotarpiui išrinkta aerodromo valdyba: Šarūnas Matijošaitis, Saulius Čiupaila, Povilas Kuprys, Rosvydas Marcinkevičius, Ramūnas Šilinis. Kauno miesto savivaldybės kaip aerodromo valdytojo skiriama valdyba priima sprendimus, susijusius su aerodromo veikla.

Su savivaldybe reikia derinti orlaivių laikymo aerodromo teritorijoje ir naudojimo sąlygas bei kainas, šiemet buvo priimtas nutarimas, kad dėl keliamo triukšmo virš aerodromo negali vykti akrobatinių lėktuvų treniruotės. Kadangi, kaip sakė S. Dariaus ir S. Girėno aerodromo direktorius Vytas Skučas, kai skraidoma virš aerodromo, tai Laisvės alėjoje girdisi, nuo šiol netoleruojami sportiniai skrydžiai virš taško: „Niekas nedraudžia atskristi ir išskristi, pakilti ir nusileisti su jokiais orlaiviais, tačiau treniruotėms virš miesto ne vieta, tam skirta vakarinė aerodromo zona už miesto, Pociūnų aerodromas.“ 
 

Tačiau ką padarysi – sutartis jau pasirašėme, mokėsime ir už aikštelę, ir už angarą, kurį patys pasistatėme.

Patenkinti ne visi

Kauno aeroklubo vadovas Algimantas Žentelis naująja tvarka nėra patenkintas: „Bepigu kokiai skraidymo mokyklai, kurie turi vieną ar du ultralengvuosius lėktuvus, jiems tenkantis mokestis yra nedidelis. O mes naudojam šešis „Jak“ tipo akrobatinius lėktuvus, sveriančius apie toną, tad naujoji tvarka tikrai nenudžiugino. Tačiau ką padarysi – sutartis jau pasirašėme, mokėsime ir už aikštelę, ir už angarą, kurį patys pasistatėme. Bet su bandymais išginti iš Aleksoto visus sportinius skrydžius mes nesutiksime.“ Jis kreipėsi laišku į VšĮ „S.Dariaus ir S.Girėno aerodromo“ valdybą ir nekantriai laukia atsakymo. 

Pasak A. Žentelio, Pociūnai nėra tinkama vieta treniruotis, nes ten nuolat skraidoma sklandytuvais, vykdomi parašiutininkų šuoliai – rasti laiko įsiterpti ir suderinti visus skrydžius tikrai būtų sudėtinga. Tam pritaria ir akrobatinio skraidymo pilotas Žilvinas Lidžius: „Pociūnai – geras aerodromas, bet toli nuo Kauno (įvertinkime degalų sąnaudas) ir labai užimtas.“

Jei tuo metu būčiau buvęs ne virš aerodromo, dabar greičiausiai nesikalbėtume

Saugumo klausimas

Kita vertus, akrobatiniais lėktuvais treniruojamasi gana aukštai: nuo 1500 metrų žemyn iki 500, tad triukšmas neturėtų būti nepakeliamas aplinkiniams gyventojams; krovininių automobilių, kurie nepaliaujamu srautu važiuoja palei aerodromą einančia trasa, skleidžiamas garsas yra bene didesnis ir išties pavojingas. Tačiau svarbiausia, kad tokie skrydžiai dėl saugumo privalo vykti tiksliai virš aerodromo. „Man pačiam 2009 m. teko patirti labai ekstremalias situacijas skrendant su „Jak-52“, kai ore užgeso variklis. Ačiū likimui, visus tris kartus pavyko saugiai nusileisti. Jei tuo metu būčiau buvęs ne virš aerodromo, dabar greičiausiai nesikalbėtume“, – prisimena Ž. Lidžius. Įvykus gedimui, jei nėra kur staigiai nutūpti, lakūnas būtų priverstas pasinaudoti parašiutu, o lėktuvas kristų nežinia kur – į mišką, ant namų... 

V. Skučas sako, kad „akrobatinio skraidymo citadelė Kaune nebus, su tuo lakūnai jau turėtų susitaikyti. Šitas aerodromas bus labiau orientuotas į turizmą, pramoginius skrydžius, stengsimės sukurti patogią infrastruktūrą. Tačiau reikėtų valstybinio požiūrio į akrobatinį skraidymą, Kūno kultūros ir sporto departamentui turėtų labiau rūpėti tiek akrobatinių lėktuvų priežiūra, tiek jaunos kartos ugdymo klausimai.“ 

Ieškoma kompromisų

Ž. Lidžiaus nuomone, Aleksote uždrausti treniruotes akrobatiniais lėktuvais būtų nelogiška, nes juk bet kuri mokykla vykdo nusileidimo į aerodromą bandymus. Jis siūlo išeitį – riboti skraidymo laiką, galbūt treniruotės turėtų vykti dienos metu, kai gyventojai būna išvykę į darbus. Tačiau VšĮ „S.Dariaus ir S.Girėno aerodromo“ valdybos pirmininkas Šarūnas Matijošaitis teigia, kad Kauno miesto savivaldybė yra užversta gyventojų skundais dėl triukšmo, kurį kelia būtent akrobatiniai lėktuvai, šiuo pagrindu pavasarį ir buvo priimtas nutarimas skrydžius apriboti. „Nei švenčių, nei varžybų niekas neketina uždrausti. Savivaldybė yra suinteresuota plėsti aerodromo veiklą, kad jame gerai jaustųsi tiek aviatoriai, tiek svečiai.“ 
Tiesa, triukšmo tyrimų jokių atlikta nebuvo, bet dėl skrydžių saugos, anot Š. Matijošaičio, rūpintis nereikėtų, nes „kiekvienas pilotas yra išmokęs saugiai nutupdyti lėktuvą į pievą.“ 
Su valdininkų nuomone ir sprendimais nesutinka apie 35 metų skraidymų akrobatiniais lėktuvais patirtį turintis Rolandas Paksas: „Aerodromas neatsirado toje vietoje vakar, žmonės, kurie ten gyvena, neatsikraustė į tuščią vietą – jie žinojo visas galimas grėsmes ir buvo laisvi rinktis. Juk dėl nepatenkintų gyventojų skambučių niekas nepuola uždaryti automobilių trasų... Skraidyti virš Aleksoto reikia ir būtina, tradicijas turime išlaikyti.“