„Tecnam P2012 Traveller“

Italijos lėktuvų gamintojas „Tecnam“ 2011 m. Fridrichshafene (Vokietija) vykusioje aviacijos parodoje pristatė tris lėktuvų modelių projektus. Tai buvo vienmotoriai „P92 Eaglet G3“, „P2010“ ir kompanijai neįprastas – dvimotoris, devynių keleivinių vietų „P2012 Traveller“. 

Šiuo metu vyksta keleivinio lėktuvo varianto bandymai, tačiau planuojama gaminti ir modifikacijų – sanitarinę, krovininę ir VIP klasės.

Modelio kūrimas

Italijoje nuo 1986 m. veiklą vykdanti „Tecnam“ užsiima aviacinių komponentų ir lengvųjų bei ultralengvųjų lėktuvų gamyba. Nuo veiklos pradžios kompanija sukūrė daugiau nei 20 modelių lėktuvų. Plečiantis gaminamų modelių spektrui, 2010 m. imta galvoti apie naujo, didesnio produkto sukūrimą. Kaip tik tuo metu JAV įsikūrusi regioninė oro bendrovė „Cape Air“ ėmė ieškoti naujo lėktuvo, kuriuo galėtų atnaujinti savo turimą flotilę, sudarytą daugiausia iš senstelėjusių devynis keleivius talpinančių lėktuvų „Cessna 402“. „Cape Air“ pradėjo kalbėtis su keletu lėktuvų gamintojų, norėdama juos įtikinti kurti naują modelį. Viena vertus, jis prisidėtų prie bendrovės flotilės atnaujinimo, kita vertus, – atnaujintų 6–10 vietų dvimotorių trumpųjų nuotolių orlaivių segmentą, kuriame didesnių naujienų nebuvo kelis dešimtmečius. Iš visų su „Cape Air“ 2010 m. bendravusių lėktuvų gamintojų kompanija „Tecnam“ pasirodė labiausiai motyvuota, sutiko su pasiūlymu, pristatė projektą ir ėmėsi kurti naują modelį „P2012 Traveller“. Paramą įgyvendinant šio orlaivio programą gamintojui suteikė „Cape Air“ ir Italijos vyriausybės investicijos. Iki tol „Tecnam“ nebuvo kūrusi didesnio nei keturių vietų orlaivio. „Cape Air“ padėjo susidoroti su būsimojo modelio dizaino kūrimu, pateikė savo pasiūlymus. Viskas buvo daroma bendradarbiaujant su ilgamečiu „Tecnam“ lėktuvų dizaineriu Luigi Pascale.

Pagrindinės savybės

Lėktuvo dizainas kurtas pagal modelį „Partenavia P.68. Buvo siekiama lėktuvą „P2012 Traveller“ padaryti kaip įmanoma aerodinamiškesnį, tam panaudotas ir vėjo tunelis, kas padėjo sukurti itin aptakų fiuzeliažą. Be to, „Cape Air“ patarė „P2012 Traveller“ kurti kaip aukštasparnį lėktuvą. Sparnų išdėstymas fiuzeliažo viršuje, anot bendrovės, nedideliam lėktuvui yra daugiau privalumas nei trūkumas. Kai sparnai yra viršuje, lėktuvas patogesnis tiek keleiviams, tiek įgulai: į jį lengviau patekti ir patogiau krauti krovinius, priešingai nei žemasparniuose lėktuvuose. Išdėsčius sparnus viršuje, galima fiuzeliažo šonuose įrengti itin plačius langus, kurie keleiviams kelionę padaro malonesnę. Be to, viršuje esantys sparnai padeda apsaugoti variklius ir jų oro padavimo sistemą nuo dulkių, purvo ir kitų neigiamų jiems elementų.

Gamintojas ir „Cape Air“ siekė „P2012 Traveller“ padaryti kuo praktiškesnį, kad būtų galima jį naudoti kuo įvairesnėmis sąlygomis, pavyzdžiui, leidžiantis ant dulkėtos ar nelygios vietovės. Naujajame lėktuve nutarta panaudoti neįtraukiamą važiuoklę, kurios pritaikymas vėlgi buvo paremtas praktiškumo siekiu. „P2012 Traveller“ buvo bandoma padaryti ir ganėtinai erdvų ir patogų – jo viduje nutarta montuoti devynių keleivių vietas, tarp jų padarant 81 cm tarpus. „Tecnam“ lėktuve įrengė du itin erdvius 1000 l talpos bagažo skyrius. 
Prie naujojo „Tecnam“ lėktuvo kūrimo prisidėjo ir variklių gamintojas „Lycoming“,  padėdamas italams išsirinkti optimalų variklio modelį. Buvo nuspręsta naudoti naująjį „Lycoming TEO-540-C1A“. Jis pasirinktas vėlgi siekiant lėktuvą padaryti kaip įmanoma praktiškesnį – „Lycoming TEO-540-C1A“ yra pritaikytas būti varomas tiek aviaciniu, tiek ir automobiliniu kuru. Šio modelio varikliai lėktuve yra du. Šešių cilindrų variklis pajėgus išvystyti apie 375 AG galingumą. To pakanka, kad „P2012 Traveller“ galėtų pasiekti maksimalų didesnį nei 350 km/val. greitį. Skrendant kreiseriniu greičiu (320 km/val.) varikliai abu kartu per valandą sunaudoja apie 135 l kuro. Su šiek tiek didesnėmis nei 600 l kuro talpyklomis to pakanka, kad orlaivis būtų pajėgus nuskristi beveik 1,2 tūkst. km atstumą.

Su „Cape Air“ ir „Lycoming“ suderinusi šiuos esminius būsimojo modelio elementus, „Tecnam“ sukūrė ir Vokietijoje vykusioje „AERO 2011“ parodoje pristatė „P2012 Traveller“ fiuzeliažo maketą su planuojamomis modelio techninėmis charakteristikomis. Maketas sulaukė dėmesio ir iš kitų oro bendrovių, todėl, turėdama finansinę paramą, kompanija 2011 m. pradėjo ruoštis orlaivio bandymams ore ir serijinei gamybai.

„Tecnam“ planuoja atlikti daugiau nei 300 val. bendros trukmės bandomųjų skrydžių, kurie padėtų išsiaiškinti visas naujojo lėktuvo valdymo ir skraidymo savybes.

Ruošimasis gamybai

Atlikti visus planuotus bandymus žemėje ir ore su pirmaisiais pagamintais „P2012 Traveller“ ruoštis serijinei gamybai neskubėta. Žinodama, kad turimos gamybinės patalpos gali būti per ankštos naujo ir didžiausio „Tecnam“ lėktuvo gamybai, kompanija šalia savo pagrindinės surinkimo gamyklos Kapujoje (Italija) ėmėsi įrengti papildomas 5 tūkst. kv. m ploto patalpas, skirtas gaminti  „P2012 Traveller“.

Kol vyko naujų gamybinių patalpų statyba, „Tecnam“, neatsilikdama nuo plano, ėmė ruošti pirmuosius tris bandymams skirtus „P2012 Traveller“ lėktuvus. Jie pradėti gaminti „Tecnam“ eksperimentinėje surinkimo linijoje. Pirmasis lėktuvas buvo pagamintas praėjusių metų balandžio 1 d. Su juo atlikus visus reikalingus bandymus žemėje, po kelių mėnesių pasirengta  pirmajam skrydžiui. Jis įvyko liepos 21 d. Lėktuvas, pilotuojamas „Tecnam“ pilotų, pakilo iš Kapujos ir apsuko keletą ratų virš apylinkių. Kelių dešimčių minučių skrydis pavyko sėkmingai. Netrukus po to atlikta daugybė kitų skrydžių – iš viso apie 60. Jų bendra trukmė sudarė 45 val. 

Šių metų gegužę „Tecnam“ planuoja baigti gaminti ir antrąjį lėktuvą „P2012 Traveller“, su kuriuo taip pat bus atliekami bandymai. Iš viso su trimis pagamintais orlaiviais „Tecnam“ planuoja atlikti daugiau nei 300 val. bendros trukmės bandomųjų skrydžių, kurie padėtų išsiaiškinti visas modelio valdymo ir skraidymo savybes. Bandomuosius skrydžius planuojama tęsti apie porą metų, kada bus gauti visi reikiami sertifikatai, o serijinę gamybą ir pirmųjų užsakymų vykdymą ketinama pradėti ne ankščiau kaip 2019 m. 

Nedidelių trumpųjų nuotolių keleivinių (6–10 vietų) orlaivių segmentas šiuo metu daugelio lėktuvų gamintojų yra šiek tiek primirštas. Stambiausios tokio tipo lėktuvus naudojančios oro bendrovės yra įsikūrusios JAV. „Cape Air“, „Ravn Alaska“, „Bering Air“ ir kitos, kurių didžiausią flotilės dalį sudaro 6–10 vietų keleiviniai orlaiviai, jau ilgus metus ragina lėktuvų gamintojus į rinką išleisti naujų tokio tipo orlaivių. Tokie modeliai kaip „Piper PA-31 Navajo“ ar „Cessna 402“ yra mėgstami oro bendrovių, tačiau lėktuvai yra jau gana seni ir norima juos pakeisti. Naujų modelių stygius verčia šias ir kitas oro bendroves nerimauti. Žinoma, jau kelis dešimtmečius nemažomis serijomis yra gaminami ir nuolat modernizuojami tokie modeliai kaip „Vulcanair P.68“, „Bitten-Norman Islander“, „Cessna 208 Caravan“ ar „Piper PA-34 Seneca“, tačiau tai daugumos trumpais nuotoliais skraidinančių oro bendrovių netenkina. Tad 2011 m. įvykęs „Tecnam P2012 Traveller“ modelio pristatymas sulaukė nemažo dėmesio ir į rinką įnešė optimizmo.

Kaip ir buvo sutarta pradėjus šio orlaivio kūrimo programą, „Cape Air“ tapo pirmąja jo užsakove – pateiktas užsakymas pagaminti mažiausiai 100 „P2012 Traveller“, kuriais po kelerių metų bus atnaujinta bendrovės flotilė. Vėliau „Tecnam“ sulaukė dar 50 užsakymų iš kitų oro bendrovių. Todėl bent jau kol kas, žinia, kad netrukus bus gaminamas „P2012 Traveller“, oro bendrovėms yra džiaugsminga. 
Šiuo metu „Tecnam“ derasi dar su keliais potencialiais užsakovais, tad gali būti, kad iki bendrovei „Cape Air“ pradėjus oficialiai pristatyti pirmuosius užsakytus orlaivius, dėmesys „P2012 Traveller“ modeliui augs. Susidomėjimą padidins ir „Tecnam“ turimas platus atstovų visame pasaulyje tinklas. Konkurencinga žada būti ir naujojo lėktuvo kaina. Šiuo metu kompanija skelbia, kad ji sieks šiek tiek daugiau nei 2 mln. JAV dolerių, tai yra ji bus panaši ar net žemesnė už atnaujintų trumpųjų nuotolių keleivinių modelių „Cessna“ ar „Vulcanair“ kainas.

Vis dėlto, sulaukusi dėmesio iš keleivių skraidinimu užsiimančių oro bendrovių, „Tecnam“ planuoja naująjį „P2012 Traveller“ padaryti kuo universalesnį. Todėl nors šiuo metu vyksta bandymai su keleiviniu lėktuvo variantu, kuris yra bazinis, jau planuojama gaminti ir modifikacijų – sanitarinę, krovininę ir VIP klasės. Jų gaminimas ateityje padėtų sulaukti dar daugiau lėktuvo užsakovų, o tai tik dar labiau prisidėtų prie modelio populiarumo. Tačiau tikroji „Tecnam P2012 Traveller“ sėkmė paaiškės ateityje, kai modelis gaus visus reikiamus sertifikatus ir bus pradėtas gaminti serijiniu būdu.

„Tecnam P2012 Traveller“ techniniai duomenys
Įgula 1/2
Keleiviai 9
Ilgis 11,8 m
Aukštis 4,4 m
Sparnų mojis 14 m
Sparnų plotas 22 kv. m
Variklis Du „Lycoming TEO-540-C1A“, 375AG
Maksimalus greitis 354 km/val.
Tuščio masė 2250 kg
Maks. masė 3600 kg