„Toyota“ į elektrinių oro taksi kompaniją investuoja 394 milijonus dolerių - kodėl? Kokie tai bus orlaiviai?

„Toyota“ į aviacijos startuolį „Joby Aviation“ ką tik investavo 394 milijonus dolerių. Paskutiniame investicijų raunde „Joby“ pritraukė net 590 milijonų dolerių. Ir tai - tik pradžia, nes kompanijų, norinčių įmerkti kojas į elektrinių miesto orlaivių rinką, bus dar tikrai nemažai. Ką tokio ypatingo kuria „Joby“? Ir kodėl tuo domisi „Toyota“?

„Joby“ - pasaulinis elektrinių vertikaliai kylančių ir tupiančių orlaivių lyderis

„Joby Aviation“ vardas jums galbūt ir nėra girdėtas, tačiau tai yra absoliutus „eVTOL“ rinkos lyderis. Rinkos, kurios dar nėra, tačiau „Joby“ sparčiausiai juda naujos kartos miesto transporto priemonių link. Iš tiesų, technologine prasme „Joby“ yra nepralenkiami - būtent šios kompanijos elektriniai varikliai į priekį gins ir NASA prototipinį lėktuvą „X-57 Maxwell“.

„Joby Aviation“ buvo įkurta 2009 metais Kalifornijoje. Kompanijos vizija - elektriniai orlaiviai, gabenantys keleivius didžiausių pasaulio miestų ribose. Tai - elektrinis miesto oro taksi, jei norite šiai idėjai suteikti labiau kasdienišką pavadinimą. Pirmoji „Joby“ koncepcija, vadinta S2, buvo dvivietis pasukamų propelerių (kylant jie sukasi horizontalioje, skrendant - vertikalioje plokštumoje) orlaivis. Šios skraidyklės dizainas aviacijoje iš tiesų buvo revoliucinis, tačiau ji buvo nepakankamai praktiška, todėl vėliau pereita prie S4 versijos - keturviečio elektrinio orlaivio, kuris turi šešis variklius su pasukamais propeleriais.

Eksperimentinis „NASA X-57 Maxwell“ naudoja „Joby“ elektrinius variklius. (NASA nuotrauka)

„Joby“ sėkmės paslaptis - lengvi ir galingi elektriniai varikliai, sukurti specialiai aviacijai. Būtent tai jiems pelnė vietą po NASA sparnu - naujas „X-57 Maxwell“ yra ginkluotas „Joby“ varikliais.

Tik „Joby“ tikslas nėra tapti elektrinių variklių gamintoju. „Joby“ vizija - naujas susisiekimo standartas pasaulio miestams. Ir tam reikia investicijų.

Kodėl „Toyota“ investuoja į elektrinius orlaivius?

„Toyota“ yra vienas didžiausių automobilių gamintojų pasaulyje. Tačiau kartu „Toyota“ yra ir didžiulė korporacija, gaminanti ne tik automobilius, bet ir sunkiąją bei pramoninę techniką, robotus ir dar daug visko. Pavyzdžiui „Toyota“ šakiniai krautuvai yra vieni iš populiariausių pasaulyje. Tai gal net ne taip ir keista, jog „Toyota“ žengia į elektrinių orlaivių rinką.

„Joby Aviation“ komanda. („Joby“ nuotrauka)

Juolab, kad ateityje ši sritis gali būti labai pelninga. Urbanizacijos procesai yra ryškūs visame pasaulyje, kaip ir aplinkosauginės tendencijos. Elektriniai vertikaliai kylantys ir tupiantys orlaiviai galiausiai taps nauja miesto viešojo susisiekimo dalimi. „Toyota“ nori tos rinkos gabalėlio.

Tiesą sakant, „Toyota“ su „Joby“ dirba jau kurį laiką. 2018 metų vasarį „Joby“ pranešė, kad pritraukė apie 100 milijonų dolerių investicijų - pinigai atkeliavo iš „Intel“, „JetBlue“, „Capricorn Investment Group“ (vienas iš pagrindinių „Tesla“ investuotojų) ir „Toyota“. Panašu, kad „Toyota“ kompanijai patiko, ką „Joby“ pasiekė su tomis investicijomis, todėl dabar jos ženkliai išaugo.

Akio Toyoda, „Toyota Motor Corporation“ prezidentas, taip pakomentavo kompanijos dėmesį aviacijai: „Kartu su „Joby“, žinomu „eVTOL“ inovatoriumi, žengdami šį žingsnį į aviaciją mes prisidedame prie ateities transporto ir gyvenimo revoliucijos. Mes tikimės, kad per šį naują ir jaudinantį siekį suteiksime žmonėms mobilumo laisvę ir džiaugsmą visur - ant žemės ir danguje.“

„Toyota“ į „Joby Aviation“ investuoja labai didelę sumą pinigų, tačiau jos indėlis neapsiriboja pinigais. „Toyota“ taip pat dalinsis gamybos, kokybės kontrolės ir finansų planavimo patirtimi. Žinios, kurias „Toyota“ sukaupė nuo įkūrimo 1937 metais turėtų padėti „Joby“ pereiti į naują kompanijos istorijos etapą.

„Joby“ vadovas JoeBenas Bevirtas taip pakomentavo partnerystę su „Toyota“: „Bendradarbiavimas su „Toyota“ mums reiškia labai daug - tai yra anksčiau šiame naujame sektoriuje nematytas įsipareigojimas finansais ir resursais iš vieno iš pasaulinių automobilių pramonės lyderių. „Toyota“ vardas pasaulyje simbolizuoja kokybę, patikimumą, kruopštų dėmesį detalėms ir gamybos procesui.“

„Tai yra anksčiau nematytas įsipareigojimas finansais ir resursais iš vieno iš pasaulinių automobilių pramonės lyderių“

„Joby“, šio dėmesio, žinoma, nusipelnė kruopščiu darbu, trunkančiu jau daugiau nei 10 metų. Tiesa, dar prireiks šiek tiek laiko, kol „Joby“ vizija virs realybe, bet „Toyota“ pinigai ir žinios turėtų paspartinti progresą.

„Joby“ vizija - tylus ir švarus miesto oro transportas kiekvienam

Dabar kuriamas „Joby“ prototipas turi šešis variklius su penkių menčių propeleriais - keturi iš jų yra montuojami prie sparnų, du - uodegoje. Kylant ir leidžiantis šie propeleriai sukasi horizontalioje plokštumoje, todėl šis orlaivis kyla ir tupia kaip sraigtasparnis. Tačiau vėliau varikliai su propeleriais palaipsniui yra pasukami ir skraidyklė gali pasiekti 322 km/val. greitį.

„Joby“ oro taksi kils 100 kartų tyliau nei sraigtasparnis. („Joby“ nuotrauka)

Viduje patogiai įsitaisys keturi keleiviai su pilotu. Kada nors ateityje „Joby“ orlaiviams piloto apskritai nereikės - šios mašinos turėtų tapti autonominiais oro taksi. Geriausia tai, kad šis orlaivis yra varomas elektra, todėl neteršia gamtos.

Lokali miesto oro tarša yra didelė problema, tačiau „Joby“ prie jos neprisidės. Elektriniai varikliai turi ir kitą privalumą - jie viekia itin tyliai. „Joby“ skaičiuoja, kad kompanijos skraidyklė kildama kels 100 kartų mažesnį triukšmą nei įprastas sraigtasparnis. Tai yra labai svarbu, nes tokie oro taksi dirbs ten, kur gyvena žmonės - jie tiesiog negali būti triukšmingi.

Žinoma, elektriniai orlaiviai turi ir trūkumų. Su pilna baterija „Joby“ gali įveikti vos daugiau nei 241 km. Būtent dėl to šie oro taksi dirbs tik miestuose ir bus įkraunami prieš kiekvieną skrydį.

Tačiau orlaivio sukūrimas ir gamyba - tik pati „Joby“ visijos pradžia. Antrasis etapas - paslaugos pristatymas rinkai. „Joby“ neketina savo skraidyklių pardavinėti žmonėms. Vietoje to bus kuriama oro taksi paslauga - sumokėję nustatytą kainą didžiųjų miestų gyventojai galės skristi iš vieno taško į kitą. Ir šioje vietoje padės kitas partneris - „Joby“ jau dirba su „Uber“. „Joby“ norėtų šią paslaugą pristatyti 2023 metais, bet tai - sunkiai prognozuojama. Iš pradžių ši paslauga bus labai brangi, tačiau „Joby“ vadovai svajoja, kad kada nors bus galima pereiti prie trečiojo etapo, kai orlaivių gamybos mastai ir oro taksi naudojimo apimtys pasieks tokį lygį, kad „Joby“ paslauga taps prieinama daugeliui.

Na, beveik kiekvienam. „Joby“ oro taksi idėja veiks tik pačiuose didžiausiuose pasaulio miestuose. Kaip žinote, Lietuvoje tokių nėra. Tačiau bus įdomu pamatyti, kaip su „Toyota“ bei kitų investuotojų pagalba „Joby“ oro taksi vizija po truputį virs realybe.