Gražiems lėktuvams rinkoje nebėra vietos? „Piaggio P.180 Avanti“ priėjo kelio galą

Pernai pagaminti tik trys keistieji „Piaggio P.180 Avanti“, o dabar artėja kompanijos galas.

Tikriausiai sutiksite su nuomone, kad šiais laikais viskas vienodėja. Daugelis keleivinių lėktuvų yra panašūs į artimiausius savo konkurentus. Tačiau dar yra keletas unikalių lėktuvų, kurie yra labai mieli akiai. Štai itališkas „Piaggio P.180 Avanti“ yra toks keistas, kad jam rinkoje nebeliko vietos.

Kas yra „Piaggio P.180 Avanti“?

„Piaggio P.180 Avanti“ – tai itališkas privatus verslo klasės lėktuvas. Jis turi porą turbopropelerinių variklių, o viduje telpa 7-9 žmonės. Aišku P.180 salonas yra įrengtas prabangiai, o jo keleiviais dažniausiai tampa rimtus verslus sukūrę žmonės. Tiesa, nors nemaža dalis P.180 tarnauja kaip privatūs lėktuvai, yra ir tokių, kurie atlieka užsakomųjų skrydžių orlaivių darbą. Specialiai šiam orlaiviui gamintojas netgi buvo įkūręs oro linijas „Avantair“, tačiau jos neišsilaikė ir bankrutavo 2013-iais. Tačiau visa tai, ką iki šiol perskaitėte, neperteikia tikrojo „Piaggio P.180 Avanti“ keistumo.

Pradėkime nuo to, kad P.180 turi stumiančius propelerius. Šiais laikais tai yra pakankamai reta konfigūracija, kuri, be kitų savybių, dar ir skleidžia specifinį aukšto dažnio garsą. Kartą būtent dėl šio garso pakėlęs akis Kauno danguje pamačiau lengvai atpažįstamą „Piaggio P.180 Avanti“ siluetą.  Jis – su niekuo nesupainiojamas, nes šis lėktuvas turi dvi sparnų poras, bet nėra biplanas. Mažesnė sparnų pora yra sumontuota pačiame lėktuvo priekyje ir primena priklijuojamus ūsus.

Ir tai dar ne viskas. Savaime aišku, „Piaggio P.180 Avanti“ yra labai aptakus, bet dėl to jo fiuzeliažo pjūvis kinta per visą lėktuvo ilgį. Kitaip tariant, P.180 neturi paprasto tiesaus vamzdžio formos fiuzeliažo, kuris sutinkamas praktiškai visuose kituose lėktuvuose. Na, o gale matoma T formos uodega su dar keliais aerodinaminiais komponentais.

„Piaggio P.180 Avanti“ pirmam skrydžiui pakilo 1986 metais. Tuomet prototipas pademonstravo daug gerų savybių ir jau 1990 metais žengė į rinką. Pardavimai niekada nebuvo rekordiniai, tačiau unikali P.180 magija po truputį rinko pirkėjus.

„Piaggio P.180 Avanti“ turi dvi sparnų poras, bet nėra tikras biplanas. (Tibboh, Wikimedia)

Aišku, tai labai subjektyvu, bet man „Piaggio P.180 Avanti“ – vienas gražiausių visų laikų lėktuvų. Ir net negaliu pasakyti, kas jame tokio gražaus. Tikriausiai jis man taip patinka dėl to, kad yra unikalus – nieko panašaus joks kitas gamintojas negamina. Tuo tarpu keliautojams „Piaggio P.180 Avanti“ patinka ir dėl prabangos, ir dėl tylos salone – savo triukšmą lėktuvas palieka už uodegos.

„Piaggio P.180 Avanti“ sparnų ilgis – lygiai 14 metrų, o viso orlaivio ilgis – 14,4 m. Pagal pastarąjį rodiklį P.180 yra identiškas populiariajam „Pilatus PC-12“. Du galingi turbopropeleriniai varikliai leidžia „Piaggio P.180 Avanti“ pasiekti maksimalų 741 km/val. greitį, tačiau gamintojas šiuos skaičius nurodo su šiokia tokia atsarga. 2003 metais P.180 per mažiau nei 4 valandas skersai perskrido Šiaurės Ameriką ir skrydyje nuo San Diego iki Čarlstono išlaikė vidutinį 880,1 km/val. greitį.

Taigi, „Piaggio P.180 Avanti“ yra unikalus ir gražus lėktuvas, tačiau panašu, kad artėja programos pabaiga. Tiksliau, net ne programos, o viso gamintojo istorijos galas.

Pasitraukiantis „Piaggio P.180 Avanti“ su savimi nusineš ir gamintoją

Praeitų metų rudenį „Piaggio Aerospace“ paskelbė, kad yra nemoki. Lapkritį buvo paskelbta apie artėjantį bankrotą. Nors priežasčių tokiems įvykiams gali būti įvairių, paprastai kalbant skęstantis „Piaggio P.180 Avanti“ susiruošė nusinešti savo kūrėją.

„Piaggio P.180 Avanti“ ruošiasi kilimui. (Ronnie Macdonald, Wikimedia)

Jei reguliariai skaitote „Aviacijos Pasaulį“, žinote, kad pagrindinė tokio tipo orlaivių rinka – JAV. Čia privačius verslo klasės orlaivius perka ir turtingi verslininkai, ir pačios įmonės. Tačiau po 2008 metų, kai pasaulį ištiko finansų krizė, „Piaggio P.180 Avanti“ pardavimai stipriai sunyko ir nebeatsigavo.

2008 metais pas klientus iškeliavo net 30 „Piaggio P.180 Avanti“ lėktuvų. Pernai – tik trys. Prognozės šiems metams būtų dar liūdnesnės, nes niekas nebenori pirkti P.180 lėktuvų. Tiesa, nemažai P.180 versijų buvo skirtos karinėms reikmėms.

Tarp P.180 versijų buvo transportiniai orlaiviai, skraidančios medicininės pagalbos mašinos ir net karinės paskirties dronas „Hammerhead“. Jungtiniai Arabų Emyratai ketino įsigyti aštuonis tokius dronus, tačiau nei vieno nebesulaukė. Su Italijos Vyriausybės finansavimu „Piaggio“ ėmėsi kurti naują „Hammerhead“ drono versiją P.2HH, tačiau po 2018-ųjų rinkimų projekto finansavimas buvo sustabdytas.

Taigi, kariniams dronams pinigų nėra, o privačių „Piaggio P.180 Avanti“ niekas nebeperka. Kodėl?

Kodėl „Piaggio P.180 Avanti“ šiuolaikiniame danguje nebėra laukiamas?

Minėjome, kad „Piaggio P.180 Avanti“ yra šiek tiek keistas. Tačiau žinote, kur tas keistumas pasijaučia labiausiai? Ogi kainoje - „Piaggio P.180 Avanti“ kainuoja arti 8 milijonų dolerių.

Aišku, P.180 yra greitas ir gražus, tačiau ar šios savybės yra vertos 3 milijonų dolerių? „Pilatus PC-12 kainuoja apie 5 milijonus, o yra dar šiek tiek didesnis. PC-12 turi tik vieną variklį ir yra šiek tiek lėtesnis. Galima nebejoti ir tuo, kad šveicarų orlaivio salone tvyro didesnis triukšmas, nes lėktuvo variklis su visu propeleriu yra sumontuoti nosyje. Tačiau tai vis tiek yra prabangus turbopropelerinis lėktuvas, idealiai tinkantis pasiturinčių žmonių kelionėms.

Ir tai dar ne viskas. Į rinką žengia ir į PC-12 panašus „Cessna Denali“ – dar vienas talpus didelis vienmotoris lėktuvas. „Denali“ taip pat kainuos apie 5-6 milijonus dolerių. Tradiciškai šie lėktuvai nebūtų konkurentai jau vien dėl to, kad vienas turi du variklius, o kiti – po vieną. Bet kas pirks „Piaggio P.180 Avanti“, kai PC-12 ar „Denali“ atrodo tokios patrauklios alternatyvos? Ką mieliau turėtumėte – gražų itališką lėktuvą ar paprastesnį amerikietišką orlaivį ir porą milijonų sutaupytų dolerių banke?

Pernai pirkėjus pasiekė tik trys tokie lėktuvai. (Roberto Gorini, Wikimedia)

Kita vertus, „Piaggio P.180 Avanti“ niekada nebuvo labai populiarus lėktuvas. Nuo 1990-ųjų iki dabar „Piaggio“ pagamino tik 236 lėktuvus. Geriausi buvo tie prieškriziniai 2008-ieji, kuomet pas pirkėjus iškeliavo 30 P.180 orlaivių. Vėliau pardavimai vis krito ir tokio lygio niekada nebepasiekė. „Piaggio“ ketino plėsti savo modelių gamą ir netgi ėmėsi kurti reaktyvinį lėktuvą. Jis būtų buvęs panašus į „P.180 Avanti“, tačiau gamintojas teigė, kad pokyčių bus daugiau – vien pakeisti variklius tikrai nepakaks. 2010 metais pranešta, kad šis projektas atšaukiamas dėl nepalankios situacijos rinkoje. 

O galbūt „Piaggio P.180 Avanti“ dar turi šansų? Sunku pasakyti. Papildomos investicijos kompanijai tikrai nepakenktų. Tačiau net ir po to neaišku, ar keistuolis lėktuvas sulauks pirkėjų. Norint išlaikyti kompaniją gyvybingą, reikėtų investuoti tokias dideles lėšas, kad ji galėtų sukurti kažką naujo. Todėl bent jau dabar ir „Piaggio P.180 Avanti“, ir jo gamintojo perspektyvos atrodo liūdnos.