Kaip atrodė pirmasis karinis transportinis lėktuvas?

Atrodo, kad nieko jau nebestebina faktas, kad pasaulis per pastarąjį šimtmetį stipriai susitraukė. Tai matyti ne tik žvelgiant į civilių žmonių keliavimo įpročius, bet ir karinių misijų dislokavimo greitį. Kariniai transportiniai lėktuvai labai greitai į kitą pasaulio galą gali pristatyti kovai pasiruošusius karius. Jie yra dideli, galingi ir pajėgūs. Tačiau pirmieji kariniai transportiniai lėktuvai buvo tiesiog juokingai primityvūs.

Kariniu transportiniu lėktuvu čia vadiname orlaivius, specialiai sukurtus karinio personalo ir/ar krovinių pergabenimui. Šie lėktuvai skiriasi nuo įprastų krovininių orlaivių. Jie yra pasiruošę darbui prastuose, laikinuose aerodromuose. Jiems nereikia ilgų, prabangiai asfaltuotų pakilimo takų - jie patogiai kyla ir nuo žvyro. Ir, žinoma, jų salonai yra specialiai pritaikyti karinėms reikmėms.

Dažnas modernus transportinis lėktuvas yra modulinis. Tai reiškia, kad prireikus toks orlaivis gali gabenti didelius krovinius (visureigius, krovinių konteinerius, medicininę įrangą ir t. t.), tačiau jis taip pat gali būti pritaikytas ir žmonių gabenimui. Štai „Boeing C-17 Globemaster III“ gali skraidinti 77,5 tonas krovinio, tačiau prireikus šio lėktuvo salone susėstų 134 kariai. Kai kurie transportiniai lėktuvai turi ir degalų papildymo ore įrangą ar panašias technologijas, kurios civiliams orlaiviams tiesiog nėra reikalingos. Ir, žinoma, absoliuti dauguma jų yra nudažyti maskuojančiomis spalvomis - tamsiai pilki, mėlyni ar žali lėktuvai yra sunkiau pastebimi nei balti. 

Tikriausiai nesuklysime teigdami, kad dauguma šalių šiandien turi karinių transportinių lėktuvų. Tai suteikia galimybę greitai dislokuoti karius tolimuose kraštuose ar nugabenti misijoms reikalingų krovinių. Kariniai transportiniai lėktuvai dažnai vykdo ir humanitarinės pagalbos misijas. Tačiau prieš 100 metų pasaulyje nebuvo nei vieno tokio lėktuvo. Kariniai lėktuvai debiutavo dar Pirmojo pasaulinio karo metais, tačiau tuomet buvo galvojama tik apie kovines užduotis vykdančius lėktuvus - naikintuvus ir bombonešius. Tai ėmė keistis po karo, kai britai sukūrė pirmą tikrą specializuotą karinį transportinį lėktuvą.

Kaip karinis lėktuvas virto civiliniu, o civilinis - kariniu

„Vickers Vimy“ pasiekė ne vieną rekordą. (Wikimedia)

1917 metais nuo žemės pirmą kartą atsiplėšė ypatingas lėktuvas „Vickers Vimy“. Tai buvo sunkusis dvimotoris bombonešis, skirtas padėti Pirmajame pasauliniame kare tarnaujančioms britų pajėgoms. Jis galėjo gabenti daugiau nei toną bombų ir turėjo du kulkosvaidžius, skirtus gynybai nuo įkyrių priešo naikintuvų. Nors „Vimy“ pasirodė per vėlai, kad suspėtų sudalyvauti Pirmajame pasauliniame kare, iki pat savo tarnybos pabaigos 1933 metais tai buvo svarbus britų bombonešis. Be to, „Vimy“ pasiekė ne vieną tolimo skrydžio rekordą, dėl ko šį lėktuvą ir vadiname ypatingu.

1919 metais „Vickers Vimy“ tapo pirmuoju lėktuvu, perskridusiu Atlanto vandenyną. Vėliau šis biplanas keliavo į Pietų Afriką ir Australiją. 1919-aisiais pasaulį išvydo ir „Vickers Vimy Commercial“ - keleivinė „Vimy“ versija su kiek platesniu fiuzeliažu. Didžioji „Vickers Vimy Commercial“ dalis iškeliavo į Kiniją, bet ten nebuvo plačiai naudojami.

Galiausiai, 1921 metais, civilinis „Vickers Vimy Commercial“ virto kariniu „Vickers Vernon“ - pirmuoju britišku specialiai šiai funkcijai sukurtu kariniu transporteriu. Taip tarsi buvo užbaigtas keistas „Vickers Vimy“ evoliucijos ciklas - bombonešis virto keleiviniu lėktuvu, o tas - kariniu transporteriu.

„Vickers Vernon“ - pirmasis misiją įvykdęs karinis transportinis lėktuvas

„Vimy Commercial“ - bombonešio pagrindu sukurtas keleivinis lėktuvas. (Wikimedia)

Inžinieriai greitai pastebėjo „Vimy Commercial“ potencialą - šis orlaivis puikiai tiko karių transportavimui. Keli smulkūs pakeitimai, poros mėnesių darbas ir galiausiai pasaulį išvydo „Vickers Vernon“ - pirmasis karinis transportinis lėktuvas istorijoje. Jis tarnybą pradėjo jau 1921 metais, nors pirmosios tikros užduoties teko palaukti.

„Vickers Vernon“ ilgis siekė 13 metrų, sparnų ilgis - 20,75 m. Tiems laikams tai buvo pakankamai didelis lėktuvas - juk jo pagrindu tapęs bombonešis buvo priskiriamas sunkiesiems. „Vernon“fiuzeliažas buvo pagamintas iš pušies faneros, tuščias lėktuvas svėrė 3,62 tonas.

 

 

„Vickers Vernon“ viduje tilpo 11 karių (Wikimedia)

Didelę to svorio dalį sudarė du 12 cilindrų varikliai (priklausomai nuo versijos, „Napier Lion“ arba „Rolls-Royce“), įsitaisę tarp biplano sparnų porų. Jie leido lėktuvui pasiekti maksimalų 190 km/val. greitį. Maksimalus „Vernon“ skrydžio aukštis siekė 3,6 km - tais laikais lėktuvai dar neturėjo hermetizuotų kabinų, todėl apie didesnį aukštį nebuvo svajojama..

„Vickers Vernon“ viduje galėjo įsitaisyti 11 karių, lėktuvą valdė 3 įgulos nariai. Akivaizdu, kad tai nebuvo didelis lėktuvas - jo negalima lyginti net su mažais šiuolaikiniais transportiniais orlaiviais. Tačiau tuo metu talpesnių šios paskirties lėktuvų tiesiog nebuvo. Be to, „Vernon“ galėjo būti pritaikytas ir bombardavimui, jei tik to būtų prireikę. Tai buvo primityviai paprastas, bet kartu ir funkcionalus orlaivis, galintis dinamiškai prisitaikyti prie misijos poreikių.

„Vernon“ pirmą kartą pakilo dar 1921 metais, bet pirmąją užduotį įvykdė tik 1923-iaisiais. (Wikimedia)

Pirmąją savo misiją keli britų „Vernon“ lėktuvai įvykdė 1923-iųjų vasarį. Tuomet Kirkuko miesto dalį (Irakas) užėmė kurdų sukilėlių pajėgos. Karališkosioms pajėgoms reikėjo greitai nukeliauti iki to karštojo taško. Taigi, keli „Vernon“ transportiniai lėktuvai į Kirkuką nuskraidino apie 500 karių. Tai buvo pirmasis kartas, kuomet kariai į misijos vietą buvo perkelti specializuotais lėktuvais.

Iš viso buvo pagaminti 55 „Vickers Vernon“ lėktuvai. Jų tarnybos laikas buvo labai ribotas - į atsargą jie išleisti jau 1927 metais. Tuomet „Vernon“ buvo pakeisti panašiu metu pasirodžiusiais „Vickers Victoria“ lėktuvais. Šie orlaiviai galėjo vykdyti įvairias funkcijas ir buvo gerokai didesni už „Vernon“. Karių transportavimui pritaikyta „Victoria“ versija turėjo 22 vietas keleiviams.

Specializuoti kariniai transportiniai lėktuvai nepaplito dar kelis dešimtmečius. Aviacija tuo metu labai sparčiai vystėsi, tačiau šiai užduočiai buvo pasitelkiami krovininiai ar keleiviniai lėktuvai.

AVIACIJOS SKELBIMAI /76/
RECOVER SCAMMED CRYPTO ASSET LOST TO ONLINE INVESTMENT BY CONTACTING SPARTAN TECH GROUP RETRIEVAL FOR RECOVERY
“Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are...
CONTACT DIGITAL TECH GUARD RECOVERY TO RETRIEVE LOST OR STOLEN BITCOIN.
It was a regular Tuesday morning when everything changed. I logged into my Bitcoin wallet, only to...
Legitimate Crypto Recovery Company | Hire a Hacker to Recover Lost Crypto | Company to Recover Crypto After Scam
Search no more, Hire OMEGA CRYPTO RECOVERY SPECIALIST NOW !!! Omega Crypto Recovery Specialist is...
HIRE TECHNOCRATE RECOVERY-PROFESSIONAL BITCOIN USDT RECOVERY EXPERT.
I came across a recommendation` for TECHNOCRATE RECOVERY, a company specializing in recovering lost...