Po 11 metų poilsio vėl pakilo senas B-52H - kodėl „Išmintingas vyrukas“ grįžta į aktyvią tarnybą?

„Boeing B-52 Stratofortress“ yra išties ilgaamžis strateginis bombonešis. Nors jis buvo gaminamas 1952–1962 metais, šiuo metu planuojama, kad lėktuvai bus naudojami mažiausiai iki 2050-ųjų. Negana to, vienas B-52 egzempliorius, kuris kadaise jau buvo išleistas į užtarnautą poilsį, ką tik buvo sugrąžintas į aktyvią tarnybą. Kodėl? Ir kaip tai apskritai įmanoma?

Iš tikrųjų, kariniai lėktuvai dažnai tarnauja labai ilgą laiką, nes jiems galioja kitokie standartai. B-52 net neatrodo toks senas – aviacijos istorijos neišmanantis žmogus galėtų pamanyti, kad šiam dizainui tik 2-3 dešimtys metų. Rusų „Tupolev Tu-95“ tarnybą pradėjo 1956 metais, tačiau šis lėktuvas tiesiog atrodo senesnis, nors tiesa ir yra kitokia – dabar naudojami „Tu-95MS“ buvo pagaminti devintajame ir dešimtajame praeito amžiaus dešimtmečiuose. 

Būtų galima ilgai kalbėti apie B-52 ilgaamžiškumo paslaptį. Nepaisant to, kad šis lėktuvas buvo sukurtas dar pirmoje praeito amžiaus pusėje, B-52 dizainas ir konstrukcija yra labai modernūs. Ilgi sparnai, aštuoni poromis sumontuoti „Pratt & Whitney TF33“ varikliai, funkcionalus bombų skyrius – šis strateginis bombonešis turi viską, ko gali reikėti mirtiniems smūgiams suduoti. Kartu reikėtų nepamiršti, kad tai nėra keleivinis lėktuvas – JAV karinės oro pajėgos neskiria daug dėmesio patogumui ar degalų sąnaudoms. Jos, beje, bus sumažintos modernizacijos metu, kai B-52H gaus naujus variklius.

Per visą „Stratofortress“ istoriją keitėsi ir lėktuvo vaidmuo. Tai nebėra pagrindinis strateginis bombonešis. „Northrop Grumman B-2 Spirit“ yra beveik nematomas radarų, skrenda greičiau, pasižymi naujausiomis technologijomis. Viršgarsinis „Rockwell B-1 Lancer“ taip pat gali suduoti strateginius smūgius. Taigi, B-52H vaidmuo nebėra toks, koks buvo Šaltojo karo metu, todėl ir motyvacijos pakeisti puikiai veikiantį lėktuvą nėra daug. Jam tiesiog keliami kitokie reikalavimai, kuriuos visiškai naujas orlaivis vargiai galėtų tenkinti geriau.

Senukas B-52H pasiekia 1047 km/val. greitį (kreiserinis greitis - 844 km/val.) ir su pilnais bakais gali įveikti 16 232 km. Bombų skyriuje telpa 31,5 tonos įvairios ginkluotės – B-52H iki šiol gali suduoti ir branduolinį smūgį. Šios charakteristikos visiškai atitinka orlaivio paskirtį.

B-52H ir B-2 - šie strateginiai bombonešiai tenkina didžiąją dalį JAV Karinių oro pajėgų poreikių. (Wikimedia)

Taigi, nesunku suprasti, kodėl JAV Karinės oro pajėgos nori išlaikyti B-52H pajėgas. Lėktuvų modernizavimas pareikalaus mažesnių investicijų nei visiškai naujo orlaivio sukūrimas. Ir kam taisyti tai, kas nesugedę? Atnaujintas B-52H (vardas greičiausiai bus pakeistas) turės modernius variklius, naują avionikos sistemą, našesnius bombų paleidimo mechanizmus ir kitas technologijas. Galima sakyti, tai ir bus naujas lėktuvas – B-52 skris greičiau, stabiliau ir bus labiau integruotas į modernią JAV pajėgų karybos doktriną.

Kaip jau supratote, „Boeing B-52 Stratofortress“ galėčiau girti ilgai ir nuobodžiai. Šio orlaivio ilgaamžiškumas ir per dešimtmečius nedingusi paskirtis iš tikrųjų kelia susižavėjimą. Tačiau vienas dalykas vis tiek stebina – vienas B-52H ką tik sugrįžo iš 11 metų trukusio poilsio. Ir dabar tarnaus kelis dešimtmečius lyg nė nebuvo sustojęs.

„Išmintingas vyrukas“ grįžta į aktyvią tarnybą

B-52H, pravarde „Wise Guy“ („Išmintingas vyrukas“), 2008 metais iškeliavo pelnyto poilsio į „Davis-Monathan“ oro pajėgų bazė Arizonoje. Lėktuvas nebuvo nurašytas kaip metalo laužas, tačiau patekimas į šią vietą dažniausiai reiškia, kad orlaivis daugiau nebeskraidys.

B-52H yra toks kietas, kad net 11 metų poilsis lėktuvo neišvedė iš rikiuotės. (Wikimedia)

Šioje bazėje saugoma apie keturis tūkstančius įvairių karinių orlaivių. Nemaža jų dalis yra ardomi, o jų detalės naudojamos kitų lėktuvų remontui. Tačiau kai kurie orlaiviai čia stovi atsargoje – jie bet kada gali būti sugrąžinti į aktyvią tarnybą, jei tik to prireiktų. Arizona, kurioje vyrauja sausas klimatas, puikiai tinka tokiai saugyklai po atviru dangumi. Čia lėktuvų neveikia korozija, todėl jie gali būti pakankamai nesunkiai sugrąžinti į aktyvią tarnybą.

„Wise Guy“ 2008 metais tapo nebereikalingu. Lėktuvas buvo veikiantis, tačiau aktyvių senų strateginių bombonešių pajėgos buvo mažinamos siekiant sumažinti išlaikymo išlaidas. Tuomet „Stratofortress“ ateitis apskritai nebuvo nuspręsta. Buvo svarstomi įvairūs variantai, todėl retai naudojami lėktuvai buvo perkelti į nuolatinę saugyklą Arizonoje. Čia „Wise Guy“ nejudinamas stovėjo net 11 metų.

Dabar, kai planuojama modernizacija, norima atnaujinti geriausiai tam tinkančius lėktuvus. 2015 metais vienas B-52H sudužo Guamo saloje, o mažinti aktyvių B-52H skaičių niekas nenori. Taigi, „Wise Guy“ sugrįžo į tarnybą.

„Gerai ja rūpinkitės... iki dienos, kai ji vėl bus reikalinga“

Lėktuvas buvo nupraustas, atlikti būtini variklių, važiuoklės, valdančiųjų mazgų priežiūros darbai. Per tuos 11 metų aktyviai naudojami B-52H buvo atnaujinti, tačiau artėjanti modernizacija leis „Wise Guy“ pasivyti į priekį šoktelėjusius bendradarbius. Šio lėktuvo sugrįžimas vėl padidins JAV B-52H pajėgas iki 76 lėktuvų.

Beje, įdomi detalė. Kai „Wise Guy“ iškeliavo į saugojimo aikštelę Arizonoje, vienas iš lėktuvą prižiūrinčių žmonių viduje paliko jautrų užrašą:

„Šis lėktuvas stovėjo Amerikos sargyboje, saugodamas ją nuo tamsiausių Šaltojo karo dienų iki pasaulinės kovos prieš terorizmą. Gerai ja rūpinkitės... iki dienos, kai ji vėl bus reikalinga“.

Ar į tarnybą sugrįš ir daugiau B-52 bombonešių?

Iš tikrųjų, „Wise Guy“ nėra pirmasis šio tipo bombonešis sugrįžęs iš saugojimo aikštelės. 2015 metais panašiai sugrįžo ir toks pat „Ghost Rider“. Tuo B-52H ir tas Arizonos oras ir yra tokie nuostabūs – po nedidelio techninio aptarnavimo lėktuvai vėl gali skraidyti ir vykdyti užduotis. Tai nėra vieta, kur seni orlaiviai atvyksta būtinai numirti, nors daugelio laukia būtent toks likimas.

Šiuo metu Arizonoje lieka maždaug 12 „Stratofortress“ bombonešių, bent keletas iš jų yra pakankamai geros būklės, kad galėtų sugrįžti į aktyvią tarnybą. Tiesa, sunku prognozuoti, ar jie bus grąžinami. Viena vertus, modernizacija skatina tokį sprendimą. Atnaujinti lėktuvai bus žymiai geresni nei yra dabar. Taigi, ateityje sugrąžinti poilsiui išsiųstus B-52 bus gerokai sunkiau – jie per daug skirsis nuo modernizuotųjų.

Pora „Stratofortress“ ore - kiek tokių bombonešių JAV reikia? (Wikimedia)

Tačiau visuomet išlieka klausimas, kiek strateginių bombonešių JAV pajėgoms reikia. JAV šiuo metu negamina naujų tokio tipo bombonešių, todėl galimo karo metu patirti nuostoliai būtų išties skaudūs. Tačiau tarptautinė situacija lyg ir nerodo artėjančio karo ženklų. Taigi, dabar saugomų B-52 likimas priklausys nuo daugybės veiksnių.

„Boeing B-52 Stratofortress“ yra išties neįtikėtinas orlaivis. Patikimas kaip senas draugas, nepavargstantis ir nesenstantis bombonešis pergyveno daugumą savo pirmųjų pilotų. Ir pergyvens dar ne vieną – juk dabar planuojama, kad B-52 skraidys mažiausiai iki 2050, bet tikėtina, kad reikalingas šis lėktuvas išliks ilgiau. Tai reiškia, kad antroje šio amžiaus pusėje greičiausiai išvysime ir šimtamečių tebenaudojamų „Stratofortress“ – šiuo lėktuvu stebėsis ir mūsų vaikai, ir anūkai.