Garsus ir ginkluotas Juodasis sakalas (2)

Pirmieji „Black Hawk“ Vilniaus oro uoste pradėjo lankytis Lietuvai tapus NATO nare. Tačiau amžininkai tada dar taip ir nesuprasdavo, ko garsios pasaulyje kovinės mašinos iš taip toli čia atsibeldžia. Įvykiai nedomino nei spaudos, nei televizijos iki 2014 metų kovo mėnesio Krymo tragedijos, kai Baltijos oro policija skubiai buvo sustiprinta šešiais JAV naikintuvais „F-15“, o JAV Sausumos pajėgos į Baltijos šalis atvyko net su keliomis dešimtimis Juodųjų sakalų.

Pirmąją straipsnio dalį galite perskaityti čia.

Tada pirmasis lenkiškų „Black Hawk“ užsakovas pasaulinėje žiniasklaidoje tebuvo skelbiamas „kaip neįvardintas pirkėjas“. Tik šiandien jau nebėra jokios paslapties, kad tai buvo ne Lietuva.

Kartais eksportinio „S-70“ variantas Saudo Arabijos sausumos pajėgoms vadinamas „S-70A-1 Desert Hawk“, ne Juodasis, o Dykumų sakalas.
Austrijos karinių sraigtasparnių parką iki 2021 metų papildys 9 Juodieji sakalai. Trys yra jau pristatyti.

Kai 2007 metais pirmasis „International Black Hawk“ pramoninis pavyzdys nusileido gamyklos „PZL-Mielec“ perone, pagal vyravusį tada politinių diskusijų etiketą, tos dienos vakare Lenkijos TV kanalais profsąjungų „Solidarumas“ lyderis visgi pranešė, kad po tragedijų, kurias patyrė Lenkija XX šimtmetyje ir XXI a. pradžioje, nauju aviacijos pramonės „PZL-Mielec“ šeimininku ir investuotoju „Sikorsky Aircraft“ lieka tik tikėti. Žodžius, kad „galbūt tai istorinė diena Lenkijai“ televizijų redakcijos, žinoma, nukirpo. TV kamerų objektyvai klaidžiojo po suaižėjusį gamyklos perono asfaltą, tarp lietaus balučių ieškodami žolės ir medelių daigų, kurie augdami gali pramušti ir asfaltą. Reportažą iliustravo ir varganos, karus, suirutes, revoliucijas ir net badą mačiusios istorinės lėktuvų gamyklos sienos...

Dirbame, kaip ligoninėje, ne poliklinikoje ...

„Dirbame, kaip ligoninėje, ne poliklinikoje... Aplink tvarka ir švara, taisyklės, žinoma, amerikoniškos. Nieko panašaus į „tepaluotas“ metalo apdirbimo dirbtuves nebeliko,“ – neužilgo telefonu apibūdino naują situaciją gamykloje „PZL-Mielec“ buvęs daugiametis marketingo skyriaus vadovas Wit Blaszczak pokalbyje apie atsiveriančias galimybes naujausiąjį „International Black Hawk“ pademonstruoti ir Lietuvoje. Deja. 

Tada pirmasis lenkiškų „Black Hawk“ užsakovas pasaulinėje žiniasklaidoje tebuvo skelbiamas „kaip neįvardintas pirkėjas“. Tik šiandien jau nebėra jokios paslapties, kad tai buvo ne Lietuva.

Brunėjaus valstybinėmis vėliavėlėmis puoštą limuziną, su lydinčiu eskortu riedantį Mielec miesto link, žinoma, tada matė pakelėse dirbantys lenkų ūkininkai. Tačiau, kad visi „rytų kraštų princai“ domisi futbolu, sportiniais automobiliais, aviacija ir merginomis – dar niekad nebuvo sensacija jokiai pasaulio žiniasklaidai. Tradiciškai visi „pasaulio princai“, apsilankę aukštų technologijų aeronautikos įmonėse pažada nupirkti 20 lėktuvų, 50 sraigtasparnių, pastatyti 3 gamyklas ir aplankytą regioną paversti „aukso miestu“. Niekas tuo nepatiki. Tačiau kiek kurio „princo“ pramoninės ir aviacinės žinios gilios – taip pat niekas niekada nepasidomi. Šmėstelėjo tada „geltonoje spaudoje“ kelios mėgėjiškos  nuotraukos, kuriose nesuprasi – fotografuota gamykloje ar ligoninės operacinėje – tuo sensacijos užuomazga ir baigėsi.

„Black Hawk“ sraigtasparniai naudojami visuose pasaulio kraštuose.

Pirmasis lenkiškas Juodasis sakalas skirtas Brunėjui buvo užbaigtas ir apskraidytas „PZL-Mielec“ 2010 metų liepos 1 dieną. Šiandien Karališkosios Brunėjaus Karinės oro pajėgos turi net 12 „Black Hawk“, kuriuos eksploatuoja ketvirtoji KB KOP eskadrilė.

Nacionaline kalba KB KOP pavadinimas skamba „Tentera Udara Diraja Brunei”, sutrumpinimas TUDB, angliškas: Royal Brunei Air Force (RBAF). „Sikorsky 70i“ Black Hawk’ai, kurių serijos numeriai yra 70-3595, 70-3774, 70-3785, 70-3794, 70-3826, 70-3855, 70-3858, 70-3877, 70-3916, 70-3932, 70-3956, 70-3968, 70-3978, 70-3986 – viso 14 mašinų – yra pagaminti „PZL-Mielec“ ir eksportuoti į Brunėjų. Nereikia nustebti, kad daugiau vienetų nei KB KOP turi Brunėjaus gynybos ministerija, kuri yra užsakiusi 12 Juodųjų sakalų, su galimybe pirkti dar 10. O kai kurie Brunėjaus įgyti sraigtasparniai vykdo specializuotas užduotis ir Malaizijoje. Tikslus Brunei Darussalam pavadinimas į lietuvių kalbą verčiamas: „Brunėjaus valstybė, Taikos užuovėja“. 

Tradicinis Saudo Arabijos pirkinys

Kad Lenkija gamina sraigtasparnius Saudo Arabijai – tokia sensacinė antis taip pat neišskrido iš už „Sikorsky Aircraft“ konfidencialumo sienų. 2010-2011 metais „PZL-Mielec“ eksportavo į Saudo Arabiją 3 Juoduosius sakalus.

Paslaptis buvo „verta aukso“. Pirmasis Saudo užsakymas kompanijai „Sikorsky Aircraft“ sudarė 24 Juoduosius sakalus, oficialioje spaudoje įvardintus kaip „UH-60“, ne „S-70“. Dauguma jų ir buvo pagaminti JAV. Tačiau 2017 metų gegužę Saudo Arabija užsakė net 150 sraigtasparnių „Sikorsky S-70“. Įvykdyti užsakymo etapai jau drebina tiek viešą, tiek specializuotą karinę žiniasklaidą, bet šio užsakymo dalis, tenkanti „Sikorsky Aircraft“ padaliniui „PZL-Mielec“ Lenkijoje dar nėra įvardinta oficialiai. Skelbiama, kad dalį šio užsakymo vykdys ir pati Saudo Arabija – galutinis kai kurių Juodųjų sakalų surinkimas vyks ir ten, kurį atliks iki 450 vietinių kvalifikuotų darbuotojų.

Dar reiktų paminėti ir 2013 metų Saudo užsakymą įgyti iš JAV 10 labai specializuotų „Seahawk“ sraigtasparnių už 1,9 milijardo, kurie bus skirti apginkluoti naujus Saudo Rytų laivyno kovinius laivus. Tai labai brangi Juodojo sakalo modifikacija, tačiau šiandien ja yra ginkluoti visi JAV lėktuvnešiai bei dauguma kitų modernių karinių laivų.

Ne jūrinius Juodųjų sakalų modelius naudoja Saudo nacionalinė gvardija ir Karališkosios Saudo sausumos pajėgų aeromobilios specialiosios pajėgos. Kartais eksportinio „S-70“ varianto Saudo Arabijos sausumos pajėgoms sraigtasparnio modelio pavadinimas yra detalizuojamas: vadinamas „S-70A-1 Desert Hawk“, ne Juodasis, o Dykumų sakalas.

Jau Turkijoje

Oficialiais duomenimis „PZL-Mielec“ 2014-2015 metais pateikė Turkijai 8 Juoduosius sakalus. Pirmieji du buvo pagaminti 2013 metais. Vienas jų dalyvavo 2013 metų Paryžiaus aviacijos parodoje. Vėliau abu išvyko į JAV, kur juose buvo sumontuota, išbandyta ir sertifikuota papildoma specializuota įranga. Užbaigimui 2018 metais sraigtasparniai grįžo į Lenkiją ir netrukus, pakeitę savo eksterjero spalvas, buvo eksportuoti užsakovui Turkijoje. Kiti 4 specializuoti Juodieji sakalai 2014 metais buvo pagaminti Turkijos policijai.

Septintasis, o visoje „PZL-Mielec“ gaminamoje serijoje „trisdešimt septintas“ „S-70i Black Hawk“ sraigtasparnis buvo turkiško sraigtasparnio „T-70“ prototipas; lenkų konstruktorių parengtas avangardinis prototipas, ruošiantis gaminti jį serijomis pačioje Turkijoje. Aštuntasis nebuvo įvardytas kaip „T-70“, tačiau abu sraigtasparniai išvyko į Turkiją kartu dar 2015 metais.

Turkish Utility Helicopter Program (TUHP) – tai „T-70“ sraigtasparnis, sukurtas „PZL-Mielec“ gaminamo „S-70i“ bazėje. Programa numato 109 sraigtasparnių gamybą Turkijoje, kur juos naudos Turkijos policija, Turkijos KOP, Sausumos pajėgos, Specialiosios pajėgos, Generalinė žandarmerija ir miškų ūkio institucijos. Programą vykdo Turkish Aerospace Industries (TAI) su subrangovais: „Sikorsky Aircraft“, „Aselsan“, „Turkish Engine Industries“ (TEI) ir „Alp Aviation“. „TAI“ atsakingas už gamybą, galutinį surinkimą, sraigtasparnių bandymus ir visas programos logistikos funkcijas. „Alp Aviation“ gamins sraigtasparnio važiuoklę, reduktorius ir dinaminius komponentus. „Aselan“ montuos naują sraigtasparnio elektroninę ir pilotų kabinos įrangą, jau įgijusią pavadinimą Integrated Modular Avionics System (IMAS). „Turkish Engine Industries“ gamins Juodųjų sakalų variklius pagal „General Electric“ licenciją. Visi paminėti subrangovai yra Turkijos, vietinės karo pramonės atstovai.

Sraigtasparnius Turkijai gamins vietinės karo pramonės atstovai.

Reiktų pažymėti, kad „TAI“ yra visų Turkijos KOP dabar turimų „F-16“ gamintojas ir „F-35“ programos partneris. Tačiau sekant šių dienų įvykius – Turkijai gali būt pritaikytos tarptautinės sankcijos karinės pramonės srityje. Visa TUPH programa gali tapti ir „vėluojančia“.

Turas po Lotynų Ameriką

„PZL-Mielec“ sraigtasparnių gamyba Kolumbijai ir Meksikai prasidėjo dar 2011 metais. Čilei Juodieji sakalai pradėti tiekti jau nuo 2014 metų.
Kolumbijai „PZL-Mielec“ pagamino 5 sraigtasparnius. Galutinė įranga buvo sumontuota JAV, „Sikorsky Aircraft“ padalinyje  Konektikuto valstijoje, iš kur jie ir buvo pateikti galutiniam vartotojui. Sraigtasparnių perskridimas iš Konektikuto iki Kolumbijos KOP bazės Tolemaida vyko net 10 dienų. Čia jie papildė net 96 „UH-60L Black Hawk“ flotilę naudojamą Kolumbijos kariuomenėje, KOP ir Nacionalinėje policijoje. Kolumbija naudoja ketvirtą pagal dydį pasaulyje „Black Hawk“ parką.

Meksika lenkišku „S-70i“ susidomėjo 2011 metų Paryžiaus aviacijos parodoje. Neprabėgus ir keliems mėnesiams pirmasis sraigtasparnis buvo įsigytas Meksikos policijos reikmėms. Meksikos KOP du „UH-60L“ yra įsigijusi dar 1991 metais, dar 4 įsigijo 1994. O 2014 metais JAV Valstybės departamentas patvirtino leidimą parduoti Meksikai net 18 sraigtasparnių „UH-60M“ su papildomos įrangos paketu, kurią sudaro ginkluotė, naktinio matymo įranga, GPS įranga, slaptos radijo komunikacijos įranga, sistemos savas-svetimas. Meksika sraigtasparnius ketina panaudoti savo Ginkluotujų pajėgų modernizavimui, o taip pat kovoje su „narkotikų keliais“ į Jungtines Amerikos Valstijas. Pagrindiniais kariniais JAV eksportuotojais įvardinti „Sikorsky Aircraft Company“ ir „General Electric Aircraft Company“. 

Lenkijos policijos „S-70i“. (mpan, Wikimedia)

Su Čilės KOP (Fuerza Aérea de Chile) kontraktas buvo sudarytas 2016 metais ir iki 2018 pabaigos pateikti 6 „S-70i“ sraigtasparniai. Visi pagaminti Lenkijoje. Šiuos Čilės Juoduosius sakalus galima atpažinti ir iš didelių baltuojančių raidžių ant sraigtasparnio bortų FACH – Fuerza Aérea de Chile, kas ispanų kalba reiškia Čilės Karinės oro pajėgos.

Tolimesnės pardavimų derybos regione tęsiasi su Argentinos, Brazilijos, Čilės, Ekvadoro, Meksikos ir Peru karinio bei humanitarinio profilio sraigtasparnių vartotojais.

Nuo 2020 metų „Sikorsky Aircraft“ pasiūlą Lotynų Amerikai papildys ir „S-70 Coastal Patrol Black Hawk“ – nauja jūrinio Juodojo sakalo versija. Versija skirta stebėti, identifikuoti laivybos eismą, vykdyti pakrančių apsaugą, žvejybos rajonų apsaugą, vykdyti paieškos ir gelbėjimo misijas. Žadama, kad naujasis jūrinis „Coastal Patrol Black Hawk“ bus 2 kartus pigesnis už dabar gaminamą „Seahawk“ versiją. Išsiskirs šis Jūrų sakalas ir savomis techninėmis charakteristikoms – dizaineriai įgyvendino idėją taikyti juos valstybėse, turinčiose labai ilgas, tūkstančius kilometrų besidriekiančias, jūrų ir vandenynų pakrantes.

Europa

2011 metais Švedijos gynybos sekretorius Sten Tolgfors anonsavo apie 15 „UH-60M Black Hawk“ sraigtasparnių įsigijimą Švedijos reikmėms, pagal US Army FMS (Foreign Military Sale) programą. Esminiais JAV kariniais eksportuotojais buvo įvardinti „Sikorsky Aircraft Corporation“ ir „General Electric Aircraft Company“. Visi sraigtasparniai Švedijai buvo pateikti iki 2013 metų pabaigos. Sraigtasparnius naudoja Švedijos ginkluotosios pajėgos, aptarnavimo ir serviso programą plėtoja „Patria Helicopters AB“.

Austrijos karinių sraigtasparnių parką iki 2021 metų papildys 9 Juodieji sakalai. 

Austrijos karinių sraigtasparnių parką iki 2021 metų papildys 9 Juodieji sakalai. Trys yra jau pristatyti. Stebuklą karinio sraigtasparnio elektroninei įrangai ir pilotų kabinai projektuoja JAV subrangovas „Ace Aeronautics, LLC“. Įranga savo galimybėmis lenks civiliniam vartotojui jau žinomą avangardinę „GARMIN G5000H“ ir jau turi pradinį pavadinimą „ACE DECK VL-60“.
9 Juodieji sakalai iki 2019 metų pabaigos papildys ir Slovakijos karinių sraigtasparnių parką. 

Tiekimas pradėtas 2017 metais ir žiniasklaidoje dažnai įvardijamas kaip pasenusių rusiškų „MI8/17“ keitimo programa. Iš tikro sraigtasparnius „MI8/17“ pasaulis seniausiai pamiršo. Bet praktiškai iki šių dienų jie alina viso buvusio Rytų bloko valstybių karinius biudžetus, yra galvos skausmas KOP buhalterijoms. O kad techniniam „MI8/17“ aptarnavimui vis dar reikalingi kūjai laužtuvai ir plaktukai – iš pagarbos istorinei aviacijai – yra mandagu ir korektiška nutylėti.

Kroatija buvo pradėjusi derybas įsigyti 15 senesnių ir naudotų Juodųjų sakalų, tačiau šiuo metu turi tik 2, o Kroatijos orlaivių parke likę rusiški „MI8/17“ vis dar sudaro virš 20 aparatų. Albanija taip pat įsigijo 3 naudotus Juoduosius sakalus.

Juodųjų sakalų pirkėjais šiandien yra ir mūsų kaimynai Latvija ir Lenkija. Latvija 2021 metais turės 4 sraigtasparnius, o kaimyninėje Lenkijoje 3 įsigijo Lenkijos policija, 4 perka Ginkluotosios pajėgos. Tačiau po pasaulinio skandalo su „Airbus“, kai Lenkija atsisakė nupirkti prancūziškus karinius sraigtasparnius – Lenkijos Gynybos ministerijos ginkluotės pirkimai pas savuosius sraigtasparnių gamintojus nevyksta „paketais“, tad informacija spaudoje ne visada būna tiksli arba paprasčiausiai vėluojanti.

Čekija įgyja 12 Juodųjų sakalų. Paketas sudaro ir ginkluotės vienetus, ir precizinio ginkluotės valdymo avangardinius elementus.

Nesvarbu ar visas, ar didesnė dalis Juodojo sakalo gaminama Lenkijoje - jis privalo atitikti JAV standartus.

Bet būtina pasikartoti. Nesvarbu ar visas, ar didesnė dalis Juodojo sakalo gaminama Lenkijoje. Tai karinė, ginkluota mašina, arba galinti tapti ginkluota per tris valandas. Visi pardavimai turi atitikti JAV ginkluotės kontrolės ir eksporto kriterijus – pardavimo licencijas išduoda JAV Valstybės departamentas. O esminiais JAV kariniais eksportuotojais šiandien yra įvardijami „Sikorsky Aircraft Corporation“ ir „General Electric Aircraft Company“.

Atgal į Ameriką

Dvidešimtas (serijos Nr. 70-3897) „PZL-Mielec“ surinktas „Black Hawk“ 2013 metais buvo pateiktas į „Sikorsky Training Academy“ Floridoje. Aštuntas (serijos Nr. 70-3745) po demonstracijų Lenkijos aviaciniuose renginiuose taip pat išvyko į Floridą, tą pačią „Sikorsky Aircraft“ personalo apmokymo akademiją. Akademija yra įsikūrusi Stuart oro uoste Floridoje. Čia „Sikorsky Aircraft“ rengia pilotus ir techninio aptarnavimo personalą savo sraigtasparnių pirkėjams. Tokių padalinių „Sikorsky Aircraft“ turi ir daugiau.

Keturiasdešimt ketvirtas „PZL-Mielec“ pagamintas „Black Hawk“ buvo plačiai demonstruotas visuomenei MSPO 2017 karinės technikos parodoje kaip ginkluota mašina, skirta dalyvauti sausumos mūšiuose, teikti kariuomenei paramą iš oro, arba stoti į mūšį su šarvuota priešo technika, kai kariuomenės pėstininkai mūšyje praranda tokias galimybes ar persvarą. Su visomis šios ginkluotos mašinos ypatumų smulkmenomis galimybę turėjo susipažinti ir LRT žiūrovai Lietuvoje, laidoje „Karinės paslaptys“.

Specialiomis spalvomis pažymėtas Fire-Rescue Department sraigtasparnis.

Tačiau netrukus šis sraigtasparnis išvyko į JAV, San Diego, kaip „Sikorsky 70 Firehawk“ versija. Kadangi pradiniai sraigtasparnis buvo juodas, JAV šis San Diego priešgaisrinės apsaugos padalinio sraigtasparnis „Copter 3“ įgavo tamsesnio kolorito nuspalvinimą – pagrindinės eksterjero spalvos: balta, tamsiai raudona, tamsiai mėlyna ir juodi akcentai. Padalinys ir kitus savo sraigtasparnius dažo šiomis spalvomis, kuriuos galima atpažinti iš balto užrašo SDFD – San Diego Fire-Rescue Department.

Juodomis raidėmis „L.A. COUNTY FIRE“ žymimi gretimo padalinio sraigtasparniai, Los Angeles County (CA) Fire Department. Dažomi jie šviesesnėmis spalvomis – dominuoja balta ir geltona, bet išlieka ir juoda spalva, nes Juodasis sakalas iš „Sikorsky Aircraft“ gamybos cechų beveik visada išrieda juodas. „PZL-Mielec“ šiems JAV priešgaisrinės apsaugos padaliniams jau pateikė 4 „Black Hawk“. O kokia visa šio kontrakto apimtis, ir kiek sraigtasparnių bus įsigyta ateityje viešoje spaudoje dar nebuvo skelbta.

(Tomas Jokūbonis, bus daugiau)