Kaip grįžtama į Vilnių, jei dienos metu nusileidi Varšuvoje?

441 kilometro iššūkis Europos centre.

Europos viduryje 400–500 kilometrų atstumas dažniausiai nėra problema.

Europos viduryje 400–500 kilometrų atstumas dažniausiai nėra problema.

Toks nuotolis daugelyje regionų įveikiamas per 2–3 valandas greituoju traukiniu, automobiliu greitkeliu ar net vietiniu skrydžiu. Tačiau realybė kai kuriose kryptimis išlieka visiškai kitokia.

Viena tokių – kelionė iš Varšuvos į Vilnių.

Įsivaizduokime įprastą situaciją: žmogus dienos metu nusileidžia Varšuvos oro uoste ir nori pasiekti Vilnių. Atstumas tarp šių dviejų Europos Sąjungos sostinių yra apie 441 km – panašiai kaip tarp Vienos ir Bratislavos, Briuselio ir Amsterdamo ar Vienos ir Budapešto.

Tačiau praktiškai pasirinkimų spektras labai ribotas.

Kokiomis priemonėmis galima pasiekti Vilnių?

Dienos metu (nuo 8:00 iki 20:00):

  • Traukinys: kursuoja tik vienas tiesioginis reisas

  • Autobusai: keli reisai, priklausomai nuo dienos

  • Skrydžiai: egzistuoja, tačiau jie ne visada praktiški dėl šiuo laikotarpiu galimų Vilniaus oro uosto darbo trikdžių ar apribojimų

Kelionės trukmė:

  • Traukiniu: apie 7 val. 30 min.

  • Autobusu: apie 6 val. 30–7 val.

Tokiu tempu vidutinis kelionės greitis tesiekia apie 60–65 km/h – panašiai kaip XX a. pradžios traukinių greičiai.

Kaip tai atrodo Europos kontekste?

Šiame tyrime buvo palygintos 21 Europos sostinių poros, kurių atstumas sudaro 400–500 km – tiek pat, kiek tarp Vilniaus ir Varšuvos.

Maršrutas Atstumas Greičiausia priemonė Trukmė
Briuselis – Amsterdamas 456 km Traukinys ~2 val.
Viena – Budapeštas 421 km Traukinys 2 h 35 min
Zagrebas – Liubliana 415 km Autobusas ~2 h 35 min
Varšuva – Vilnius 441 km Autobusas 6 h 40 min

Skirtumas – akivaizdus. Panašūs atstumai Vakarų ir Vidurio Europoje įveikiami 2–3 kartus greičiau nei tarp Lenkijos ir Lietuvos sostinių.

Tai reiškia, kad:

441 km regione, kuris geografiškai yra Europos centre, faktiškai tampa periferiniu, lėto susisiekimo ruožu.

441 km regione, kuris geografiškai yra Europos centre, faktiškai tampa periferiniu, lėto susisiekimo ruožu.

Kodėl taip yra?

Objektyviai galima išskirti kelis pagrindinius veiksnius:

  • Tarp Vilniaus ir Varšuvos nėra visavertės greitaeigės autostrados

  • Esama geležinkelio infrastruktūra yra lėta, riboto greičio

  • Greitojo geležinkelio projektas („Rail Baltica“) dar nėra pilnai įgyvendintas

  • Oro transportas šiame atstume yra nepakankamai stabilus kaip kasdienė alternatyva

  • Regionui vis dar trūksta multimodalinės, modernios jungties

Dėl šių priežasčių 441 km tampa ne geografiniu, o infrastruktūriniu barjeru.

Kokia to reikšmė?

Prastas sostinių susisiekimas veikia ne tik pavienį keliautoją. Tai turi platesnes pasekmes:

  • mažėja regiono patrauklumas verslui

  • silpnėja turizmo srautai

  • nukenčia tarptautiniai ryšiai

  • mažėja konkurencingumas Europos mastu

Kai kitos sostinės stiprina savo jungtis, investuoja į greituosius traukinius ir modernius kelius, Lietuva rizikuoja likti geografiškai artima, bet logistiškai tolima.

Išvada

Kelionė į Vilnių per Varšuvą šiandien – tai ne tiek atstumo, kiek infrastruktūros problema.

441 km Europoje turėtų būti 2–3 valandų kelionė.
Šiandien Lietuvoje tai vis dar 6–8 valandų realybė.

Tai signalas, kad prioritetu turėtų tapti ne tik nauji oro uostų maršrutai, bet ir ilgai atidėliojama sausumos jungčių modernizacija.

Nes pasaulyje, kuriame svarbiausia – greitis, pasiekiamumas ir jungtys, lėtumas tampa izoliacijos forma.