441 kilometro iššūkis Europos centre.
Europos viduryje 400–500 kilometrų atstumas dažniausiai nėra problema.
Europos viduryje 400–500 kilometrų atstumas dažniausiai nėra problema.
Toks nuotolis daugelyje regionų įveikiamas per 2–3 valandas greituoju traukiniu, automobiliu greitkeliu ar net vietiniu skrydžiu. Tačiau realybė kai kuriose kryptimis išlieka visiškai kitokia.
Viena tokių – kelionė iš Varšuvos į Vilnių.
Įsivaizduokime įprastą situaciją: žmogus dienos metu nusileidžia Varšuvos oro uoste ir nori pasiekti Vilnių. Atstumas tarp šių dviejų Europos Sąjungos sostinių yra apie 441 km – panašiai kaip tarp Vienos ir Bratislavos, Briuselio ir Amsterdamo ar Vienos ir Budapešto.
Tačiau praktiškai pasirinkimų spektras labai ribotas.
Dienos metu (nuo 8:00 iki 20:00):
Traukinys: kursuoja tik vienas tiesioginis reisas
Autobusai: keli reisai, priklausomai nuo dienos
Skrydžiai: egzistuoja, tačiau jie ne visada praktiški dėl šiuo laikotarpiu galimų Vilniaus oro uosto darbo trikdžių ar apribojimų
Kelionės trukmė:
Traukiniu: apie 7 val. 30 min.
Autobusu: apie 6 val. 30–7 val.
Tokiu tempu vidutinis kelionės greitis tesiekia apie 60–65 km/h – panašiai kaip XX a. pradžios traukinių greičiai.
Šiame tyrime buvo palygintos 21 Europos sostinių poros, kurių atstumas sudaro 400–500 km – tiek pat, kiek tarp Vilniaus ir Varšuvos.
| Maršrutas | Atstumas | Greičiausia priemonė | Trukmė |
|---|---|---|---|
| Briuselis – Amsterdamas | 456 km | Traukinys | ~2 val. |
| Viena – Budapeštas | 421 km | Traukinys | 2 h 35 min |
| Zagrebas – Liubliana | 415 km | Autobusas | ~2 h 35 min |
| Varšuva – Vilnius | 441 km | Autobusas | 6 h 40 min |
Skirtumas – akivaizdus. Panašūs atstumai Vakarų ir Vidurio Europoje įveikiami 2–3 kartus greičiau nei tarp Lenkijos ir Lietuvos sostinių.
Tai reiškia, kad:
441 km regione, kuris geografiškai yra Europos centre, faktiškai tampa periferiniu, lėto susisiekimo ruožu.
441 km regione, kuris geografiškai yra Europos centre, faktiškai tampa periferiniu, lėto susisiekimo ruožu.
Objektyviai galima išskirti kelis pagrindinius veiksnius:
Tarp Vilniaus ir Varšuvos nėra visavertės greitaeigės autostrados
Esama geležinkelio infrastruktūra yra lėta, riboto greičio
Greitojo geležinkelio projektas („Rail Baltica“) dar nėra pilnai įgyvendintas
Oro transportas šiame atstume yra nepakankamai stabilus kaip kasdienė alternatyva
Regionui vis dar trūksta multimodalinės, modernios jungties
Dėl šių priežasčių 441 km tampa ne geografiniu, o infrastruktūriniu barjeru.
Prastas sostinių susisiekimas veikia ne tik pavienį keliautoją. Tai turi platesnes pasekmes:
mažėja regiono patrauklumas verslui
silpnėja turizmo srautai
nukenčia tarptautiniai ryšiai
mažėja konkurencingumas Europos mastu
Kai kitos sostinės stiprina savo jungtis, investuoja į greituosius traukinius ir modernius kelius, Lietuva rizikuoja likti geografiškai artima, bet logistiškai tolima.
Kelionė į Vilnių per Varšuvą šiandien – tai ne tiek atstumo, kiek infrastruktūros problema.
441 km Europoje turėtų būti 2–3 valandų kelionė.
Šiandien Lietuvoje tai vis dar 6–8 valandų realybė.
Tai signalas, kad prioritetu turėtų tapti ne tik nauji oro uostų maršrutai, bet ir ilgai atidėliojama sausumos jungčių modernizacija.
Nes pasaulyje, kuriame svarbiausia – greitis, pasiekiamumas ir jungtys, lėtumas tampa izoliacijos forma.