Latvijos padanges sudrebino didžiausias Baltijos šalyse oro šou: „Baltic International Airshow“

Rugpjūčio 6-7 dienomis, savaitgalį, Latvijos pajūryje, Liepojos tarptautiniame oro uoste vyko didžiausias Baltijos šalyse oro šou: „Baltic International Airshow“, aviacijos renginys skirtas šeimoms, pilotams, fotografams ir visiems prijaučiantiems aviacijai.

Oro šou metu pilotai atliko aukšto lygio parodomąsias programas: dangų raižė skirtingi lėktuvai, sraigtasparniai, naikintuvas, parašiutininkai ir sklandytuvai. Pasirodymai ore truko apie 6 valandas, o vakare buvo siūlomi apžvalginiai skrydžiai mažais lėktuvėliais. Ant žemės įrengta vaikams skirta erdvė su pripučiamais atrakcijonais, vip zona su gėrimais ir užkandžiais, speciali lėktuvų stebėtojų pakyla fotografams ir aviacijos entuziastams, maisto palapinės ir aviacijos suvenyrų parduotuvėlės. Lankytojams pristatyti orlaiviai, apie karjeros galimybes pasakojo „airBaltic Training“ atstovai. Žmonėms leista apsilankyti ir pabūti kariniame, transportui skirtame D. Britanijos karinių oro pajėgų sraigtasparnyje „Boeing CH-47 Chinook“.

Renginio programa

Aviacijos šventės programoje pasirodė ir žiūrovų dėmesį pritraukė istoriniai ir ikoniški lėktuvai. NATO „Boeing E-3 Sentry AWACS“, pagamintas 1981 metais, skirtas žvalgybai, kontrolei, komunikacijai, aprūpintas keturiais, garsiai klykiančiais „Pratt & Whitney JT3D“ varikliais ir 9,1m skersmens besisukančiu radaro kupolu. Orlaivio praskridimas atėmė visiems žadą. Dalyvius taip pat sužavėjo 1942 metų gamybos senukas „Douglas DC-3“ — keleivinis lėktuvas. Šio modelio lėktuvai, pradėti gaminti 1936 metais, laikomi pirmaisiais, kurie pelningai skraidino tik žmones ir leido saugiai bei sėkmingai atlikti greitesnius ir ilgesnius skrydžius. Pasaulyje tokio tipo lėktuvų pagaminta virš 600. 

Renginio metu pasirodė ir kariniai orlaiviai: žemę drebino Vengrijos karinių oro pajėgų naikintuvas „JAS-39 Gripen“, stipraus vėjo visiems davė Jungtinės Karalystės karinių oro pajėgų „Boeing CH-47 Chinook“, JAV kariuomenės „Sikorsky UH-60 Black Hawk“, JAV kariuomenės atakos sraigtasparnis „Boeing AH-64 Apache“. 

Liepojoje aukšto lygio pilotažą demonstravo ir lietuvių pilotai. Renginyje buvo galima pamatyti meistriškus grupės „Iron Wolf Aerobatics” pilotų Igorio Lobanovo ir Eltono Maleckio pasirodymus su akrobatiniais lėktuvais „XtremeAir XA42“ ir „Sukhoi Su-26“. Padangėse skraidė ultralengvieji „Baltic Amber Team“ grupės lėktuvai „Aeroprakt A-32“, Mažeikių aeroklubo „AN-2“ ir iš jo šokę parašiutininkai.

Parodomąsias programas atliko „airBaltic Training“ komanda su lėktuvais „Diamond DA42“ ir „DA40“. Žiūrovų akis lepino lėktuvo lenktynės su mašina, „RED BULL BLANIX“ dviejų sklandytuvų komanda, Latvijos pasienio apsaugos tarnybos sraigtasparniai „Agusta AI9“ ir „B206“.

Renginys sulaukė daug kritikos

Nepaisant puikių pasirodymų Liepojoje vykęs oro šou sulaukė daug kritikos iš lankytojų. Pirmiausiai, buvo brangūs bilietai ir prasta renginio organizacija.

Organizaciniai trūkumai buvo matomi net nepatekus prie įėjimo: nebuvo paruošti specialūs autobusai, o apie alternatyvų transportą mašinai net nebuvo užsiminta: žmonės be automobilio buvo priversti kviesti taksi arba važiuoti rečiau nei valandą kursuojančiu mikroautobusu, o vairuotojus tuo tarpu alino ilga mašinų eilė link renginio parkingo.

Priėjus prie patekimo į renginį vartų, pasimatė ilga žmonių eilė link įėjimo, pirmąją dieną apsauga atiminėjo didesnius nei 0,5l vandens buteliukus, abi dienas neįleido su nuosavu maistu. Renginio metu stipriai trūko maisto furgonų ir tualetų, prie kurių driekėsi valandinės eilės. Maisto kainos, kaip ir renginio bilietai, buvo labai aukštos. Trūko personalo: perpildytos šiukšliadėžės, šiukšlės skraidė ir ant aktyvaus orlaivių riedėjimo tako. 
Atskira lėktuvų stebėtojų zona fotografų taip pat netenkino, entuziastai skundėsi prasta lokacija: toli nuo riedėjimo tako, o pasirodymų erdvė prieš saulę. VIP zona taip pat atrodė prastai, palyginus su bilietų kaina už patekimą į ją. Išėję iš renginio zonos žiūrovai nebepateko atgal, tai daugeliui sukėlė nepatogumų. Nors renginys vadinamas tarptautiniu, didžioji dalis pranešimų renginio metu buvo transliuojami tik latvių kalba. Patekimas į vaikų žaidimų erdvę taip pat nuvylė didelėmis kainomis ir chaotiškumu: kaina 8 eurai už 40 min, o aikštelė perpildyta. Žadėta vienoda abiejų dienų programa neišpildyta: buvo nevienoda, o kai kurie lėktuvai, karinė įranga išvis nepasirodė.

Organizatoriai, praėjus savaitei po renginio, išplatino pranešimą, kuriame teisinosi ir teigė, kad kitais metais problemų nebeliks, dėl kai kurių sutrikimų atsiprašė.

Nuotraukos: Mykolas Šutkus ir Dominykas Ambrasas.