„Flaris LAR01“ – tai naujas labai lengvas reaktyvinis lėktuvas iš Lenkijos. Kaimyninėje šalyje kuriamas orlaivis jau netrukus kils pirmam skrydžiui, o kitais metais planuojama priimti užsakymus. Papasakosime, kaip „Flaris LAR01“ ruošiasi sujaukti labai pagyvėjusią lengvų reaktyvinių lėktuvų rinką.
Labai lengvi reaktyviniai lėktuvai – tai mažiausi reaktyviniai verslo klasės lėktuvai, kuriuose telpa 4-8 keleiviai ir kuriuos valdyti gali vienas pilotas. Šiuo metu šis rinkos segmentas sparčiai plečiasi, nes auganti globali ekonomika sukūrė didesnę mažų verslo klasės lėktuvų paklausą. Ir varžovai čia – rimti.
„HondaJet“ pernai tapo savotišku labai lengvų reaktyvinių lėktuvų klasės nugalėtoju, nes būtent šių lėktuvų klientams buvo pristatyta daugiausiai. Puikiai sekasi ir „Embraer Phenom 100“, „Cessna CitationJet/M2“, o tokios legendos kaip „Cessna Citation Mustang“ ir „Eclipse 500“ jau priėjo savo gamybos laikotarpio pabaigą. „Cirrus Vision SF50“ tikriausiai yra naujausias šios rinkos dalyvis, kurio gamyba prasidėjo tik 2016 metais, tačiau užsakymų skaičiumi jis nenusileidžia ir patiems garsiausiems verslo klasės lėktuvams rinkoje. Tačiau šis karštas rinkos segmentas ateityje turės ir mūsų kaimyninėje Lenkijoje sukurtą žaidėją „Flaris LAR01“.
„Flaris LAR01“ bus gaminamas „Metal-Master“ kompanijos, kuri įprastai užsiima elektrinių mašinų detalių gamyba.
Pirminė idėja sukurti lenkišką verslo klasės reaktyvinį lėktuvą gimė inžinieriaus Rafał‘o Ładzińscy ir jo žmonos Sylwios galvose. Jie pastebėjo, kad rinkoje egzistuoja dar neužimta niša – niekas negamina itin mažų, palyginti nebrangių reaktyvinių verslo klasės lėktuvų, į kuriuos pasiturintys keliautojai galėtų persėsti iš propelerinių analogų. Kurį laiką idėja buvo gvildenama šeimoje, tačiau greitai ėmė burtis komanda, kad lenkiškas verslo klasės lėktuvas virstų realybe. Andrzejus Frydrychewiczas tapo pagrindiniu „Flaris LAR01“ lėktuvo kūrėju, o garsus aerodinamikos ekspertas Krzysztof‘as Kubryński rūpinosi, kad naujas lėktuvas būtų kiek įmanoma aptakesnis. Tuo tikslu sumažintas jo modelis dar 2012 metais buvo išbandytas vėjo tunelyje, o vėliau pakilo ir skraidantis radijo bangomis valdomas „Flaris“ lėktuvas.
2013 metų Paryžiaus aviacijos parodoje „Flaris LAR01“ programa buvo pristatyta oficialiai. Orlaivio kūrėjai teigė, kad su šiuo lėktuvu jie kuria iš esmės naują rinkos segmentą, kurio potencialas – didžiulis. Taip pat pabrėžė mažus lėktuvo išlaikymo kaštus, geras skrydžio charakteristikas ir saugumą. Tuomet „Flaris“ kūrėjai užsiminė, kad tai nebus vienintelis kompanijos modelis – ateityje bus pristatyti dar du lėktuvai, vienas dar mažesnis ir vienas didesnis už „LAR01“.
„Flaris LAR01“ bus gaminamas „Metal-Master“ kompanijos, kuri įprastai užsiima elektrinių mašinų detalių gamyba. 2013-aisiais Paryžiuje buvo paskelbta, kad pirmasis prototipas pakils dar tais pačiais metais. Tačiau, nors statinės sparnų apkrovos bandymai buvo sėkmingai atlikti, šis svarbus momentas buvo atidėtas 2014 metams.
Atėjus kovui prasidėjo antžeminiai bandymai – testuota važiuoklė, hidraulinė sistema, konstrukcijos standumas. Skrydžiui buvo paruošti avionikos prietaisai, bet ir tais metais „Flaris LAR01“ nuo žemės neatsiplėšė. Nepakilo ir 2015-aisiais, nors tada net buvo paskelbtas piloto-bandytojo vardas. Žadėta, kad pirmieji lėktuvai greitai pasieks pirkėjus, tačiau pažadai liko neišpildyti. Imta spėlioti, ar gamintojų neištiko finansiniai sunkumai, tačiau, nors programos finansavimas visada buvo svarbus faktorius, aviacijos žurnalistai palaikė ir kitą versiją, kodėl taip delsiama, „Flaris LAR01“ tiesiog ieškojo variklio.
Iš pradžių planuota, kad lėktuvas bus varomas vienu „Pratt & Whitney Canada PW610“ varikliu, tačiau svarstytos ir alternatyvos. Siekiant Europos aviacijos saugumo agentūros sertifikavimo buvo svarbu pasirinkti galutinį variklio variantą. 2015 metų liepą galutinis sprendimas jau buvo priimtas, o po metų „Flaris LAR01“ bandymai ant žemės jau buvo vykdomi su „Williams FJ33-5A“ varikliu.
Tačiau „Flaris LAR01“ ir toliau lydėjo neužtikrintumas. lėktuvo ir jo gamintojų įvaizdis aviacijos žurnalistų akyse nebuvo pats tvirčiausias dėl neįgyvendintų planų. Tačiau tiesa buvo ta, kad pakeitus variklį teko koreguoti ir fiuzeliažą, iš naujo atlikti skaičiavimus. 2016 metų rugpjūtį naujasis variklis buvo užvestas, o kitų metų vasarį buvo pranešta, kad jau atliekami paskutiniai antžeminiai bandymai. Bet net ir tada „Flaris LAR01“ nepaliko žemės skrydžiui. Iš tikrųjų, šio straipsnio rašymo metu mažasis lenkų reaktyvinis lėktuvas dar nebuvo pakilęs.
Tiesa, atrodo, kad „Flaris LAR01“ jau mankština savo sparnus ir tikrai kils. Gamintojas jau yra užbaigęs visus antžeminius bandymus, daug kartų testuota kabinos hermetizacija, nuimamų sparnų tvirtinimas. Suprantama, kad saugumas yra pagrindinis prioritetas, tačiau paukščiui laikas kilti – juk to laukiama jau penkerius metus!
Gamintojas jau yra užbaigęs visus antžeminius bandymus, daug kartų testuota kabinos hermetizacija, nuimamų sparnų tvirtinimas.
„Flaris LAR01“ jau yra atgabentas į Zeliona Gura oro uostą Lenkijos vakaruose. Kilti jis ruošiasi bet kuriuo metu. Derinamos paskutinės smulkmenos, todėl tikėtina, kad „Flaris“ pakils dar šiemet. Pirmos 50-100 skrydžio valandų bus įvykdytos būtent Zeliona Gura apylinkėse, o tada lėktuvas tolesniems bandymams kraustytis į Koperniko oro uostą Vroclave.
„Flaris LAR01“ yra pagamintas iš lengvo, bet labai tvirto anglies pluoštu sustiprinto polimero.
„Flaris LAR01“ yra penkiavietis labai lengvas verslo klasės reaktyvinis žemasparnis lėktuvas su vienu ant liemens sumontuotu „Williams FJ33-5A“ varikliu. Kol lenkai po truputį į priekį stūmėsi su šia programa, rinkoje pasirodė pakankamai panašus amerikietiškas „Cirrus Vision SF50“, kuris tapo pirmuoju vienmotoriu reaktyviniu lėktuvu, gavusiu JAV Federalinės aviacijos administracijos sertifikatą. Šiuos lėktuvus palyginsime vėliau, o dabar pažiūrėkime į pagrindines „Flaris LAR01“ technines charakteristikas.
„Flaris LAR01“ yra pagamintas iš lengvo, bet labai tvirto anglies pluoštu sustiprinto polimero. Sparnai ir uodegos dalys yra nuimami, kad lėktuvas galėtų būti laikomas įprastuose garažuose. Žinoma, tai reiškia, kad degalų bakas turi būti pačiame fiuzeliaže, o ne sparnuose. „Flaris LAR01“ ilgis siekia 8,32 m, sparnų mojis – 8,68 m. Tuščias orlaivis sveria 700 kg, o maksimalus svoris yra 1500 kg.
„Flaris LAR01“ pakanka vieno piloto. Tai reiškia, kad keleiviams lieka keturios vietos – viena priekyje ir trys gale. Įdomu tai, kad „Flaris“ nori sugriauti tą bauginantį aviacijos įvaizdį, kuris lėktuvus piešia tarsi nepasiekiamas, labai sudėtingas transporto priemones. Todėl šio lėktuvo kabina buvo specialiai suprojektuota, kad primintų automobilio saloną. Nors vienintelis „Flaris LAR01“ variklis yra sumontuotas tiesiai už kabinos, triukšmas salone nėra didelis, nes daugiausia garso sukelia išmetamosios dujos – triukšmas tiesiog lieka toli už keleivių nugarų.
Keleiviams nereikia jaudintis ir dėl saugumo. Vienmotoriai lėktuvai dažnai yra laikomi ne tokiais saugiais, nes variklio gedimas gali sukelti katastrofiškų padarinių. Tačiau „Flaris LAR01“ yra pakankamai geras sklandytuvas – užgesus varikliui jis gali nusklęsti 18 kilometrų kiekvienam skrydžio aukščio kilometrui. Tai reiškia, kad jei gedimas įvyktų 3 km aukštyje, „Flaris LAR01“ be problemų nusklęstų 54 kilometrus. Tačiau, jei sklendimas nėra geras pasirinkimas, pilotas visada gali išskleisti balistinius parašiutus – vienas yra sumontuotas „Flaris LAR01“ nosyje, o kitas – uodegoje.
Kreiserinis „Flaris LAR01“ greitis siekia 700 km/val. Maksimaliai pakrautas lėktuvas su pilnu baku gali įveikti 2200 km, o jei juo skrenda tik vienas pilotas be keleivių, pavyks nuskristi ir visus 3200 km. Gamintojo teigimu, „Flaris LAR01“ be jokių papildomų modifikacijų gali kilti ir leistis žoliniuose aerodromuose – jam apskritai tereikia 250 metrų įsibėgėjimui. Tai šį lėktuvą paverčia labai patraukliu lėktuvu privatiems pirkėjams. Tačiau galimybės įsigyti šį lėktuvą dar teks palaukti.
„Cirrus Vision“
Gamintojas teigia, kad pirmieji „Flaris LAR01“ lėktuvai bus parduodami su eksperimentinio orlaivio sertifikatu. Tai gali apriboti komercinį orlaivių panaudojimą, tačiau „Flaris“ neturi kito pasirinkimo, kol nepasieks Europos ir JAV institucijų patvirtinimų. Visgi, yra ir kita problema – „Cirrus Vision“.
Gamintojas teigia, kad „Flaris LAR01“ kainuos maždaug 2 milijonus eurų. Tuo tarpu „Cirrus Vision“ kainos prasideda nuo maždaug 1,5 milijonų. Pastarasis lėktuvas jau yra sertifikuotas, išbandytas ir aprašytas ne kartą – jis tiesiog atrodo kaip realistiškesnis pirkinys. Bet gal lenkų pasiūlymas bus geresnis? Palyginkime.
„Cirrus Vision“ yra šiek tiek didesnis (ilgis/sparnų mojis – 9,42/11,79 m prieš „Flaris“ 8,32/8,68 m). Taigi, amerikiečių lėktuvas nėra toks kompaktiškas, o ir sparnai nėra nuimami. Kita vertus, „Cirrus Vision“ salone telpa 7 žmonės, kai „Flaris LAR01“ susodina tik 5.
Tačiau „Flaris LAR01“ turės ir daugiau privalumų. Maksimalus lenkų orlaivio skrydžio aukštis sieks 14 km, kai „Cirrus Vision“ pasiekia 8,5 km. „Flaris LAR01“ taip pat gali pasigirsti aukštesniu kreiseriniu greičiu (700 prieš 556 km/val.), ir ilgesniu įveikiamu atstumu (3200 km prieš 2222). Taigi, abu orlaiviai turi pranašumų. Kai tik „Flaris LAR01“ žengs į rinką, naujo lėktuvo besižvalgantys keliautojai bus išlepinti pasirinkimu.
Jei atidžiai skaitėte straipsnį iki šios vietos, žinote, kad „Flaris LAR01“ gamintojai dažnai būna per daug optimistiški nustatinėdami laiko gaires, todėl jų planus reikėtų vertinti atsargiai. Tačiau dabar tikimasi, kad jau kitais metais bus priimami užsakymai. Dar daugiau – tie, kuriuos tenkins eksperimentinio orlaivio registracija savo „Flaris LAR01“ lėktuvų gali sulaukti dar iki 2019 metų pabaigos. Na, o lėktuvai su EASA sertifikatais pas pirkėjus atkeliaus po 2022 metų.
Laikome kumščius – norime, kad „Flaris LAR01“ pasisektų. Tai yra perspektyvus ir įdomus lėktuvas, galintis sudrebinti rinką, o ir kaimynus lenkus norisi palaikyti. Viskas dabar priklausys nuo pirmųjų skrydžių sėkmės ir rinkos susidomėjimo, bet „Flaris LAR01“ ateitis kol kas atrodo šviesi.
„Flaris" nuotraukos