PRENUMERATA

Kordiniai aviamodeliai: pilotažas, lenktynės, oro kautynės...

Aurimas Puskunigis
„Aviacijos pasaulis“, 2002 m. Nr. 8(8)

Liepos 6–7 dienomis Vilniaus miesto respublikiniame kordodrome vyko atviras Lietuvos respublikos kordinių aviamodelių čempionatas. Apie varžybas ir kordinių aviamodelių sportą kalbamės su Lietuvos aviamodelių sporto federacijos viceprezidentu  Nerijumi Žukausku.

Kaip apibrėžtum kordinius aviamodelius?

Kordiniai aviamodeliai, liaudiškai tariant, yra pririšti virvele, t.y. dviem kordomis, todėl jie skraido ratu. Lietuvoje šiuo metu populiarūs keturių klasių kordiniai modeliai: pilotažiniai modeliai (F2B), galintys atlikti visą kompleksą figūrų; lenktynių aviamodeliai, dar vadinami “GoodYear” (trys modeliai vienu metu lenktyniauja, kuris greičiau įveiks šimtą ratų, o finaluose – kartais net du šimtus ratų); oro mūšių aviamodeliai (F2D), jų varžybos daugiausiai pritraukia žiūrovų (modeliai kartais dūžta…), ketvirtoji klasė – sumažintos tikro lėktuvo kopijos (F4B), šie modeliai ne tik įspūdingai atrodo, jie ir skrenda.

Kokia kordinių aviamodelių varžybų specifika?

Oro kautynių metu kordodrome varžosi du pilotai su savo lėktuvais, prie kurių yra pririštos uodegos. Varžybų tikslas – kuo daugiau kartų nukirsti priešininko lėktuvo uodegą. Būna, kad modelis išskrenda iš rato nežinia kur, arba pataiko į kitą modelį ir t.t. Oro kautynės – labai dinamiška aviamodelių sporto šaka, todėl ir populiariausia.
Įspūdingas ir “GoodYear” modelių klasės varžybų reginys: trys ekipažai viename rate skraidina modelius šimtą ratų (privalomi keli tūpimai). Taigi, dalyvauja komanda: pilotas ir mechanikas. Pilotas tupdo modelį papildyti degalų. Net jeigu variklis yra labai geras, daug kas priklauso nuo mechaniko, kuris turi greitai įpilti degalų ir užvesti varikliuką. Šiek tiek panašu į formulės 1 varžybas: jeigu mechanikas neprofesionalus, tai visas triūsas ore nueina perniek.
Aviamodeliai, kurie yra akrobatinių lėktuvų sumažintos kopijos, atlieka įvairias akrobatines figūras valdant juos tik aukštumos vairais ir užsparniais. Yra daug privalomų figūrų, pradedant aštuoniukėmis ir baigiant trikampėmis ir kvadratinėmis kilpomis. Sportininkas turi žinoti visą figūrų kompleksą, ir tiksliai jį atlikti.
Greičio klasės aviamodeliai gali išvystyti iki 297 km/val. greitį, bet Lietuvoje tokio greičio sportininkai dar nepasiekia. Lietuvių modeliai skrenda apie 260 km/val. greičiu – ratas įveikiamas per vieną ir dvi dešimtąsias sekundės dalis. Tokiu greičiu sportininkui suktis apie savo ašį – pakankamai sunkus uždavinys, sugalvotos netgi specialios treniruotės. Vis tik daug kas atsisako šios sporto šakos dėl sveikatos problemų.
Greičio klasės aviamodelių varžybos čempionate šiemet neįvyko, nes nesusirinko pakankamai sportininkų.

Kokie varžybų įspūdžiai?

Pirmiausiai norėčiau padėkoti atviro Lietuvos respublikos kordinių aviamodelių čempionato rėmėjams: Lietuvos aviamodelių sporto federacijai ir aviakompanijai “Lietuva”.
Šiemet kaip niekada atvyko daug dalyvių iš kaimyninių šalių: Baltarusijos, Latvijos ir Estijos. Varžybų lygis buvo aukštas – dalyvavo pajėgiausi sportininkai, iš viso – 52. Tai buvo generalinė treniruotė prieš Pasaulio čempionatą. Nustebinti dalyvių gausos, kitais metais ketiname rengti oro mūšių aviamodelių Pasaulio taurės etapą.

Oro kautynių klasėje (F2D) lyderiais kaip ir pernai liko Baltarusijos sportininkai:
1 vieta – Sergejus Daniluškinas (Baltarusija), 2 vieta – Vitalijus Snitko (Baltarusija),  3 vieta – Sergejus Čukovas (Estija), 4-5 vieta – Audrius Rastenis (Lietuva) ir Igoris Manžula (Estija).
Aviamodelių – kopijų klasėje jau eilę metų neaplenkiamas daugkartinis Lietuvos čempionas Petras Akinis:
1 vieta – Petras Akinis (Lietuva), 2 vieta – Genadijus Gusevas (Estija), 3 vieta – Danas Babenskas (Lietuva).
“GoodYear” klasės varžybose dalyvavo tik Lietuvos ekipažai.
1 vieta – Tomas Stručko, Marius Ganusauskas, 2 vieta – Romas Rudys, Laimis Čyžas, 3 vieta – Ričardas Macejūnas, Eugenijus Mykolaitis.
Pernai buvo priimtas nutarimas, draudžiantis perdirbinėti variklius. Po technikos komisijos apžiūros buvo diskvalifikuoti kauniečiai Borisas Šulcas ir Jonas Oleka: iš pirmos vietos jie nukrito į paskutinę.
Pilotažinių aviamodelių (F2B) varžybose nedalyvavo mūsų lyderis Vytautas Vasiliauskas, vis tik vienas lietuvis – tarp prizininkų:
1 vieta – Viktoras Kasimovas (Estija), 2 vieta – Aleksandras Cvetkovas (Lietuva), 3 vieta – Levas Točionyj (Baltarusija)

Ar jaunimas domisi kordinių aviamodelių sportu?

Jaunimas nėra aktyvus aviamodelių sporte. Jų dėmesį labai traukia kompiuteriai, virtuali realybė.
Aviamodelius – kopijas paprastai gaminasi vyresnio amžiaus žmonės. Kopijai pagaminti sugaištama nuo vienerių iki trejų metų – reikia užsispyrimo ir daug kantrybės. Vis gi su aviamodeliu – kopija varžybose (?) dalyvavo ir šešiolikmetė … … (vardas, pavardė), ji buvo vienintelė mergina čempionato dalyvė.
Oro kautynes renkasi energingi, impulsyvūs sportininkai, jų amžiaus vidurkis – apie trisdešimt metų.
Pilotažinių aviamodelių klasėje sportininkų amžiaus vidurkis yra apie keturiasdešimt metų. Labai malonu, kad į varžybas šiemet atvyko jaunių komanda iš Kupiškio: visiems aštuoniems yra mažiau nei aštuoniolika metų.

Ar kordinių aviamodelių kainos prieinamos kiekvienam?

Pavyzdžiui, aviamodelio – kopijos vien medžiagos kainuoja apie vieną tūkstantį litų, variklis – dar penki šimtai litų. Žmogaus darbą įvertinti sunku. Oro mūšio aviamodelis kainuoja šimtą litų, o variklis – šeši šimtai dvidešimt litų.