PRENUMERATA

Avionika. Pirma dalis: lėktuvų valdymas ir valdymo parametrai

 

Lietuvos aeroklubo prezidentu antrai kadencijai išrinktas Jonas Mažintas

2014 m. kovo 18 d. / Naujienų pranešimas

Eilinėje Lietuvos aeroklubo ataskaitinėje rinkiminėje konferencijoje antrajai iš eilės prezidento kadencijai išrinktas Jonas Mažintas.

Aviatorius Jonas Mažintas (66 m.) antrą kartą iš eilės dviejų metų kadencijai tapo didžiausios Lietuvos aviatorių organizacijos prezidentu. Kovo 15 dieną buvo iškeltas vienintelis kandidatas į prezidento postą ir išrinktas atviru balsavimu. Konferencija vyko Birštone, joje dalyvavo apie 100 aviacijos sporto aistruolių.

Skaityti daugiau...

Dronai: grėsmės ir galimybės

„Aviacijos pasaulis“

Dronai: grėsmės ir galimybės

Raminta Laimė Raudytė

Nuotoliniu būdu valdomi orlaiviai savo erą pradėjo XX a pradžioje. Šiandien dronais vadinami bepiločiai orlaiviai, sutrumpintai vadinami UAV (angl. unmanned aerial vehicles) arba UAS (angl. unmanned aircraft systems), yra naudojami daugelyje gyvenimo sričių, pradedant karine aviacija, baigiant ūkininkavimo darbais.

1922 m. įvykęs pirmasis bepiločio orlaivio „RAE 1921 Target“ pakilimas nuo lėktuvnešio atvertė naują puslapį aviacijos istorijoje. Tačiau moderniesiems bepiločiams pradžią davė dar 1849 m. rugpjūčio 22 d. Austrijos vykdomos atakos prieš Veneciją metu nuo laivo „Vulcano“ paleistas oro balionas. Pirmieji eksperimentai su bepiločiais orlaiviais buvo atliekami Pirmojo pasaulinio karo metais, jų pradžia laikomi 1916 m.

Skaityti daugiau...

Galimybių studija išaiškino perspektyviausius šalies aerodromus

„Aviacijos pasaulis“

2014 m. sausio 24 d.

Pirmą kartą Lietuvoje buvo atlikta civilinių aerodromų infrastruktūros modernizavimo galimybių studija. Sausio 23 dieną studija pristatyta suinteresuotoms institucijoms – savivaldybėms, aerodromų valdytojams, ministerijoms.

Susisiekimo ministerijos užsakymu 2013 metais bendrovė „Smart Continent LT“, pasitelkusi aviacijos ekspertus, atliko Lietuvos civilinių aerodromų infrastruktūros modernizavimo galimybių studiją. Paskutiniai štrichai sudėti gruodžio mėnesį.

Paluknio aerodromas

J.Leonavičienė. Pociūnų aerodromas

G.Stalauskas. Dariaus ir Girėno aerodromas

Skaityti daugiau...

Lietuvio patentuotu įrankiu gaminti prietaisai tebėra Mėnulio paviršiuje

Suvirinimo sistemų genijaus Gasparo Kazlausko Lietuva nežino, ir panašu, kad net nežinojo. Jo sukurto ir užpatentuoto suvirinimo įrankio dėka pagaminti radioizotopų termoelektriniai generatoriai (RTG) su Apollo 12, 14, 15, 16, 17 buvo nuskraidinti ir visam laikui palikti Mėnulio paviršiuje.

Apollo 13 į Mėnulį taip pat skraidino analogišką generatorių, tačiau misija buvo nesėkminga, nes skrydžio metu susprogo deguonies bakas ir astronautai nebegalėjo nusileisti Mėnulio paviršiuje, todėl avariniu būdu grįžo atgal į Žemę. Pagalbinis Mėnulio modulis, kuriame buvo RTG, nukrito į Tonga įdubą Ramiajame vandenyne, į pietus nuo Fidži salos, kur iki šiol guli maždaug 6,9 km gylyje tiksliai nenustatytoje vietoje.

Pasaulyje populiariame tinklalapyje „Atsakymų skrynia“ (angl. answerbag) galima rasti tokį klausimą: „Kas išrado orbitalinį** vamzdžių suvirinimą?“ Ten pat pateikiamas ir atsakymas: „Orbitalinio vamzdžių suvirinimo galvutės išradėjas yra Gasparas Kazlauskas. 1960 metais, išradimo sukūrimo metu jis dirbo vyresniuoju mechanikos dizaino inžinieriumi „Šiaurės Amerikos aviacijos“ kompanijoje. Jo sukurtas suvirinimo įrankis buvo naudojamas „Papildomo atominio elektros šaltinio sistemos“ (angl. System for Nuclear Auxiliary Power, SNAP) projekte“. (Aut. pastaba: kai kuriuose literatūros šaltiniuose naudojama sąvoka Space Nuclear Auxiliary Power.)

Gasparo Kazlausko biografija

G. Kazlauskas gimė 1922 m. gruodžio 10 dieną, gyveno bei dirbo Los Andžele, Kalifornijoje, kur mirė 2009 m. gegužės 24 dieną. Deja, beveik visuotinai skaitmeniniame amžiuje G. Kazlausko nuotraukos internete man rasti nepavyko.

G. Kazlauskas dirbo „Šiaurės Amerikos aviacijos“ (angl. North American Aviation, NAA) kompanijoje vyresniuoju mechanikos dizaino inžinieriumi ir užsiiminėjo kontaktiniu suvirinimu. NAA buvo pagrindinė aerokosminės technikos gamintoja JAV, pagaminusi ne vieną istorinį lėktuvą:

* Pilotuojama Apollo 1 misija baigėsi tragiška astronautų žūtimi, o po šios katastrofos vykusios AS-202, AS-203 ir Apollo 4, 5, 6 misijos buvo nepilotuojamos. Apollo 18 misija, kai Žemės orbitoje buvo susijungta su SSSR laivu Sojuz 19, nebuvo skrydis į Mėnulį.

** Orbitalinis suvirinimas yra automatizuoto lankinio suvirinimo metodas, kurio metu suvirinimo lankas juda ratu aplink apvalų suvirinimo objektą, o pats suvirinimo objektas išlieka nejudrus. Tokiu metodu suvirinami vamzdžiai, kurių skersmuo yra nuo kelių milimetrų iki kelių centimetrų.

Skaityti daugiau...